Uber en zijn Chinese strategie

De specialist in personenwagens met chauffeur Uber heeft maandag aangekondigd dat het Chinese conglomeraat HNA Group, dat onder andere aanwezig is in transport per lucht en zee,  toetreedt tot het kapitaal van zijn filiaal in China, een alliantie die zijn ontwikkeling op de plaatselijke toerismemarkt zou moeten vergemakkelijken.

post-image-3

Het partnerschap tussen Uber en HNA zal onder andere betrekking hebben op vervoerdiensten van en naar de luchthavens die door HNA aangedaan worden.

Uber wil, net als zijn voornaamste concurrent in China, Didi Kuaidi, nog meer akkoorden afsluiten met Chinese bedrijven die stevige relaties hebben met de Chinese autoriteiten.

Hun activiteiten worden in China en tal van andere landen, naargelang de plek waar zij die uitvoeren en het soort diensten dat zij aanbieden, beschouwd als illegaal of op zijn best behorend tot een  juridische "grijze zone".

Uber en Didi Kuaidi hebben massaal geïnvesteerd om zo te trachten een klantenbestand op te bouwen. Hun rivaliteit dreigt nu nog verscherpt te worden bij de verovering van de toeristische markt en de inter-city verplaatsingen.

Tot nu bedroegen de investeringen van Uber in China 6,3 miljard yuan (880 miljoen euro), zo verklaarde maandag de CEO van de Amerikaanse groep, Travis Kalanick, die de Chinese markt de "belangrijkste markt ter wereld" noemde en een "belangrijk strategisch platform".

Het Chinese filiaal van de groep heeft onlangs kapitaal opgehaald op basis van een valorisatie van 7 miljard dollar (6,4 miljard euro).

(via Reuters)

Back to top button
Close
Close