Nieuwigheden bij Twitter: de beste tweets en First View

Twitter heeft verleden week zijn resultaten voor het laatste trimester 2015 bekend gemaakt. Het sociale netwerk moet wel een daling van het aantal accounts slikken (-2 miljoen), maar het blijft vernieuwen om zo aan de eisen van de gebruikers en de aandeelhouders te beantwoorden.

post-image-3

Deze week heeft de micro-blogging site twee nieuwigheden voorgesteld: de ene vooral voor de gebruikers, met de aankondiging van een tijdlijn die op een algoritme gebaseerd is, en de andere voor de adverteerders, met First View.

Vertoning van de beste tweets bovenaan
Buzzfeed heeft verleden week de nakende komst aangekondigd van een algoritme op Twitter, waarmee je een overzicht van de "beste tweets" te zien zou krijgen, wat meteen een storm van protest bij de gebruikers veroorzaakte onder de hashtag #RIPTwitter . De polemiek bereikt zo`n punt dat Jack Dorsey, CEO van Twitter, snel reageerde door het idee van een "Facebookisation" van het sociale netwerk te weerleggen.

#RIPTwitter: I want you all to know we`re always listening. We never planned to reorder timelines next week.
— Jack (@jack) February 6, 2016

Deze nieuwe functie ziet nu het daglicht, zoals aangekondigd. In de praktijk zullen "de beste tweets" voortaan bovenaan vertoond worden bij de Android en iOS apps en op het web. Wat hierbij vermeld moet worden is dat je, onder de selectie van deze beste tweets, altijd nog de klassieke tijdlijn vinden zal, in real time. De aankondiging van BuzzFeed was dus juist, maar verdient een nuancering:  Twitter behoudt zijn eigenheid en de tweets zullen nog steeds in omgekeerde chronologische volgorde getoond worden.

Dit algoritme is dus enkel een bijkomende functionaliteit, die bovenop het bestaande komt.  Het zal in de volgende weken standaard geactiveerd worden op alle accounts, maar je kan er al in primeur gebruik van maken, door naar de instellingen van je Twitter account te gaan. Op de eerste pagina vink je "Toon me de beste tweets eerst" aan om de functie te activeren.

Een gesponsorde tweet met onmiddellijke zichtbaarheid
Miljoenen mensen openen de Twitter app verschillende keren per dag; Soms om er maar enkele seconden te blijven. Het is op basis van deze vaststelling dat First View aangekondigd werd, een nieuw reclame-aanbod voor de adverteerders.

Deze oplossing heeft twee bijzondere eigenschappen. Om te beginnen moet de content die de adverteerder aanbiedt, in vorm van een video zijn, en verder -en dat is de grote waarde van deze nieuwigheid- zal Twitter, zodra de campagne begint, de gesponsorde tweet op het eerste scherm plaatsen dat aan de mobinaut getoond wordt wanneer hij de app opent.

Het aanbod is momenteel enkel beschikbaar in de Verenigde Staten, maar de uitrol ervan zal niet op zich laten wachten.

Door Denys Malengreau
 

Back to top button
Close
Close