Uber verliest elk jaar een miljard dollar om overeind te blijven in China

Uber Technologies verliest elk jaar meer dan een miljard dollar in China, waar het verwikkeld is in een harde prijsoorlog met zijn plaatselijke concurrent Didi Kuaidi, zo verklaarde de CEO van de alternatieve autoverhuurdienst met chauffeur. De prijs die het moet betalen om aanwezig te kunnen zijn in het land van de draak.

post-image-3

De Chinese afdeling van Uber zag zijn valorisatie verleden maand verhogen tot meer dan acht miljard dollar (7,2 miljard euro), na een fondsenwerving van één miljard. De app heeft echter moeite om in China rendabel te worden, omwille van de sterke concurrentie die er woedt.

"Wij zijn rendabel in de Verenigde Staten, maar wij verliezen meer dan een miljard dollar per jaar in China", zei Travis Kalanick. Verantwoordelijken bij Uber hebben deze verklaringen bevestigd in een mail aan Reuters.

"Wij worden geconfronteerd met een concurrent die in geen enkele stad waar hij opereert rendabel is, maar die wel marktaandeel wint. Ik wou dat de wereld zo niet was", voegde hij eraan toe.

Didi Huaidi, dat door Tencent Holdings en Alibaba Group Holding gefinancierd wordt, heeft net als Uber veel geld uitgegeven zonder te rekenen, om toch maar marktaandeel te winnen; zij wedden op de toekomst van een markt die volgens hen de belangrijkste ter wereld kan worden.

Uber is aanwezig in 40 Chinese steden en het wil dat tegen eind dit jaar uitbreiden tot 100.

(Via Reuters)

Back to top button
Close
Close