Social Audience Profiling, de Belgische oplossing om de merken te helpen bij hun marketing beslissingen

Deze oplossing, ontwikkeld door SoPRISM, de Belgische startup gespecialiseerd in `social data mining`, maakt het mogelijk om te profiteren van de kracht van data afkomstig van de sociale netwerken, om de merken inzicht te bieden in hun klanten en de doelgroepen van hun keuze.

post-image-3

Wanneer zij op Facebook ingelogd zijn, ontwikkelen de meer dan 6 miljoen Belgen die er actief zijn een sociale activiteit waarmee men een profiel en soorten relaties met betrekking tot bepaalde interesses kan opstellen. Social Audience Profiling biedt nu aan om gebruik te maken van deze informatiebron en zo het profiel van zijn klanten, prospects en concurrenten beter te leren kennen. De gebruikers zijn immers steeds meer betrokken bij de merken via de content die zij bieden, en die op hun beurt hebben een toenemende behoefte om de gegevens te benutten die genereerd worden door de sociale activiteit die zij veroorzaken.

De Social Audience Profiling test
In avant-première mochten wij de oplossing testen. Social Audience Profiling biedt, verpakt in een ergonomisch en gepersonaliseerd dashboard, drie manieren aan om het te ontleden publiek te definiëren: om te beginnen via sociodemografische, psychografische criteria en via geolocatie; vervolgens via het laden van een bestaande klantenbestand om het profiel van zijn gebruikers te ontdekken; en tot slot door de analyse van profielen die op de bedoelde website langs geweest zijn.

De oplossing laat toe om met verrassende snelheid zichzelf te vergelijken met zijn concurrenten en het profiel van het publiek van die laatsten te ontdekken, met onbeperkt  aantal profielen.

Een nieuwe generatie marktonderzoeken?
Met enkele clicks maakt deze nieuwe vorm van analyse het mogelijk om de marketing initiatieven te optimaliseren dankzij insights waarmee de adverteerders en de agentschappen de online reclamecampagnes beter kunnen segmenteren, de juiste content-strategie bepalen die gebruikt moet worden, en een grondigere kennis van het gedrag van hun klanten opdoen. Dit zou een ommekeer kunnen betekenen in de sector van de marktonderzoeken die vaak door de adverteerders gebruikt worden.

Geberit, DeliTraiteur, Mercedes-Benz en het media-agentscha MEC werden al verleid door de oplossing. Een tool die in België ontwikkeld werd door twee web-ondernemers uit La Louvière, Jonathan Mingoia en Angelo Geraci, die tevens aan de basis lagen van Webveille, het agentschap gespecialiseerd in community management op de sociale netwerken.

Na een eerste belangrijke fondsenwerving verleden jaar telt het jonge bedrijf nu 5 medewerkers; het jaar 2016 zou beslissend moeten zijn.

 

Back to top button
Close
Close