Er komt een revolutie aan van het social web, met Messenger

Algemeen wordt verwacht dat Facebook binnenkort een nieuwe dienst zal onthullen, `Bot Store`, waarmee bedrijven een erg geavanceerde virtuele assistent kunnen integreren in Messenger.

post-image-3

In de marge van editie 2016 van de F8 conferentie, die plaats heeft in San Francisco op 12 en 13 april eerstkomend, vallen er heel wat aankondigingen en lekken te rapen. Men weet al dat  Instant Article bij dit evenement wereldwijd uitgerold zal worden. Een aankondiging die bedrijven en bloggers toch moet wakker schudden, want dit heeft op meerdere terreinen een impact. Zoals een rechtstreekse aanval op de traditionele email marketing. Maar daar stopt het niet bij.

Ted Livingston, oprichter van de bekende messaging dienst Kik, liet volgende informatie lekken: Facebook zou op 12 april zijn `Bot Store` moeten voorstellen, wat een grondige verandering zal teweegbrengen in de manier waarop bedrijven de klantrelatie beheren.

"Bot Store"- wablieft?
Een bot is eigenlijk een robot, een digitale agent die een reeks verzoeken kan verwerken bij de interactie met de gebruikers. Met de `Bot Store` dienst zullen de merken bots kunnen integreren in Messenger, die dan op heel geavanceerde manier kunnen interageren met hun klanten. De bot of robot zal complexe verzoeken kunnen verwerken en zo toegang kunnen geven tot informatie of een aankoopactie verwezenlijken.

Voeg daarbij het feit dat Facebook al enkele maanden de uitrol activeert van een stevig platform voor professionals. Enkele diensten die verleden jaar aangekondigd werden, en in dit kader passen: Messenger Business en Facebook at Work. De professionele versie van het sociale netwerk zou er nog dit jaar aan moeten komen. Wat Messenger zelf betreft, is het de bedoeling om een app ecosysteem te creëren door van de basis messaging dienst een volledig platform te maken. De `Bot Store` past in deze strategie.

In de praktijk
Zo moet je voortaan aan de bot van Uber, waarmee Facebook einde 2015 in alle discretie een partnerschap afgesloten heeft, gewoon een rit vragen, waarna er offertes gebaseerd op jouw lokalisatie, met prijs, jou toegestuurd worden om meteen te bestellen. Vervolgens moet je enkel nog maar aan de bot vragen om jouw rit te reserveren. Je kan ook een nieuwe zoekopdracht laten uitvoeren door hem andere informatie te geven en zo in een mum van tijd en heel eenvoudig een verplaatsing reserveren. Het is KLM dat als eerste internationaal bedrijf aankondigt dat het van start gaat op Messenger, in de aanloop naar F8 deze week.

Wanneer de bots uitgerold zullen zijn, zullen gebruikers enkel nog maar gelijk welke vraag moeten formuleren in Messenger, om informatie te verkrijgen over een bepaalde plek, een uurrooster of om rechtstreeks een reservatie of aankoop te verrichten.

De implementatie van deze bots zal het aantal hinderpalen die toegang tot informatie verhinderen verminderen en de procedure versnellen, terwijl er voor de gebruiker ook minder tijdrovende taken zullen zijn tijdens de aankoopprocedure: de website bezoeken, het product opzoeken, het in de winkelwagen plaatsen,  je gegevens invullen, enz.

Parallel met M
In augustus 2015 heeft David Marcus, kopman van het Messenger product, M voorgesteld aan de wereld: een persoonlijke, digitale assistent met artificiële intelligentie waaraan Facebook werkt, en waarmee de Messenger-gebruikers een hele reeks taken door deze robot kunnen laten uitvoeren. Sindsdien zijn de teams van Palo Alto onverdroten blijven sleutelen aan deze dienst. De zakelijke kant van het `Bot Store` project kadert in de geest van deze nieuwe functionaliteit die er binnenkort aankomt.

De bot, de breakthrough van 2016
Door de inburgering van bots zal al heel snel een groot aantal bestaande apps achterhaald worden, waarvan de toegevoegde waarde voortaan via Messenger aangeboden kan worden. Dit moet de ontwikkelaars er nu al toe aanzetten om hun benadering van de apps opnieuw te overdenken. In die zin zou de aankondiging die wellicht op 12 april gedaan wordt, de belangrijkste zijn voor de tech industrie sinds de lancering van de App Store in 2008.

De nieuwe samenwerkingstools tussen bedrijven, die Facebook at Work met zich zal meebrengen, zullen zijn toch al robuuste bestaande reclameaanbod nog verder aanvullen. Een aanbod dat maar blijft vernieuwen met nieuw functies en een steeds groter wordende publiek (1,6 miljard nu!). De tools voor het beheer van de klantenrelatie die in Messenger zouden komen, zullen de codes in het bedrijf overhoophalen. Wie zich hiervan bewust is, trekt meteen de middelen uit om hierop te anticiperen.

Een weergaloze slagkracht
Met bijna 900 miljoen maandelijkse gebruikers van Messenger, met 1 persoon op 7 die Facebook elke dag bezoekt, is de slagkracht van het sociale netwerken om zijn nieuwe diensten te lanceren kolossaal.

De officiële uitrol van de `Bot Store` zal het begin zijn van een nieuw tijdperk in het social web. Messenger zal niet enkel meer een tool zijn voor interactie tussen twee of meer personen, maar ook de interactie tussen een individu en zijn robot assistent.

Door  Denys Malengreau (Reputation 365




 

Back to top button
Close
Close