E-mailmarketing is terug van nooit weggeweest

E-mailmarketing durft regelmatig het middelpunt te zijn van een veelbesproken onderwerp: is e-mail werkelijk een stervend communicatiemedium? Menig marketeer nam al eens in de mond dat traditionele media een stapje opzij zetten voor nieuwe communicatiemedia zoals sociale netwerken en apps. We betwisten uiteraard niet de dalende effectiviteit van een massacommunicatiemiddel dat één boodschap naar één doelgroep stuurt. Maar met marketing automation in het achterhoofd, ben jij ook van mening dat e-mail verleden tijd is? Dan is het hoog tijd dat je je e-mailcommunicatiestrategie nog eens onder de loep neemt.

post-image-3

Danielle Weisberg van TheSkimm gelooft trouwens ook niet dat e-mail dood is. Vanaf de opstart van TheSkimm vier jaar geleden kreeg Danielle al meteen heel wat tegenwind. Potentiële sponsors waren niet mild voor haar. “E-mailmarketing is op sterven na dood. Waarom creëer je geen app?” Maar dat antwoord moest ze dan toch slikken via een e-mail, wat meteen haar punt illustreerde. E-mail is nog nooit zo levendig geweest.

Maakt e-mail echt plaats voor social media? Laten we de cijfers er even langs leggen. Uit ervaring weten we dat zelfs minder kwalitatieve nieuwsbrieven nog met twee vingers in de neus een open ratio van 20% behalen. Vergelijk dat even met een Facebook-advertentie, die gemiddeld een doorklikratio van 0,01% procent haalt volgens Quora. En dat had Zuckerberg duidelijk ook in de smiezen. Als je dacht dat de emoji’s bij Facebook een leuke extra waren, dan moeten we je teleurstellen. Met de emoji’s kan je nu niet alleen berichten leuk vinden, maar geef je ook aan of een post je verdrietig, boos of net heel gelukkig maakt. Door te achterhalen welke zaken inspelen op ons gemoed, adverteren ze nu op een gerichtere manier. Een tactiek die Facebook duidelijk heeft afgekeken bij e-mailmarketing.

Helaas zien we nog te vaak de omgekeerde wereld. Marketeers passen gewoon de gedachtegang van Facebook-advertenties toe op hun e-mailcampagnes. Mensen worden getransformeerd tot ellenlange lijsten en volume lijkt opeens een vereiste. Op dat moment is e-mail geen communicatiemedium meer, maar een kanaal. Je verliest je persoonlijke toets die een e-mail net zo speciaal maakt. Een e-mail is persoonlijk en direct. Waarom daar niet de vruchten van plukken?

Behalve de voordelen van één-op-één communicatie is e-mail ook ingebouwd in het dagelijkse ritme van je ontvanger. Naast bellen en sms’en is je e-mail checken één van de meest populaire gebruiken voor smartphones. Een e-mail sturen is dus dé manier om je ontvanger te bereiken. Uiteraard is e-mail ook een universeel instrument. Het is een buitengewoon eenvoudige manier om met iemand aan de andere kant van de wereldbol in aanraking te komen.

Daarnaast kan je e-mailmarketing ook naadloos integreren in andere marketingstrategieën. Je kan iemand inlichten over je meest recente post op Facebook. Je kan iemand op de hoogte brengen als een webinar start. Je kan even verwittigen dat een aanbieding op zijn einde loopt. Traditioneel medium of niet, e-mailmarketing is zeker niet blijven stilstaan. Waar afzenders e-mails vroeger in een bulk naar hun contacten verzonden, zetten ze e-mail nu in om een persoonlijke band te scheppen met de ontvangers via personalisatie. Wij zien e-mail dus als een vaste waarde eerder dan ‘traditioneel’.

Het zit hem dus erin om waarde toe te voegen door nuttige content via gepersonaliseerde e-mailcampagnes te voorzien. Gebruik de gegevens en contextuele informatie van jouw publiek om zo het juiste bericht op het juiste moment te sturen. In plaats van jouw contactenlijst massaal te bombarderen met onpersoonlijke e-mails, waag je eens aan het analyseren van het online gedrag van jouw ontvangers. Laat e-mail niet veranderen in een kanaal, maar laat het voor jou werken als communicatiemedium. Een verstandig marketeer heeft zijn standpunt ondertussen al genuanceerd, want eigenlijk zetten traditionele communicatiestrategieën gewoon een stapje opzij voor vernieuwende strategieën. En dat juichen wij alleen maar toe!

geschreven door Michelle Dassen (Flexmail)

Back to top button
Close
Close