Bots, de naverkoop- en klantendienst van de toekomst

En wat als instant messagingdiensten zoals Facebook Messenger en WhatsApp het favoriete kanaal werden voor de relaties tussen merken en hun klanten? Sinds kort begeleiden KLM en Voyages-SNCF de reizigers via Messenger gedurende hun hele traject.

Sinds einde maart biedt luchtvaartmaatschappij KLM zijn klanten aan om hen in de hele naverkooprelatie te begeleiden via Messenger. Zodra zij hun ticket online gekocht hebben kunnen de reizigers op de boodschappendienst de bevestiging ontvangen van hun reservatie, hun instapkaart, de elding wanneer de check-in open gaat, en waarschuwingen indien de vlucht vertraagd of geschrapt is (zie video hierboven).

Messenger laat de passagiers tevens toe om contact op te nemen met de klantendienst van KLM, door gewoon een boodschap te zenden, om bijvoorbeeld een verandering van zitplaats te vragen, of om meer te weten over de terugbetaling indien een vlucht geschrapt wordt. Begin april heeft Voyages-SNCF aangekondigd dat hetzelfde systeem uitgerold zou worden voor treintickets. Ook hier kan alles via Messenger geregeld worden, of het nu gaat om zijn biljet te ontvangen of om vragen te stellen aan de klantendienst.

De toekomstige toepassingen van deze bots zijn eindeloos, zo kan men afleiden uit deze twee voorbeelden die slechts het tipje van de ijsberg zijn.

Back to top button
Close
Close