De Belgische regieën verenigen zich in buymedia.be

Doel: het `premium` en `guaranteed` aanbod op de belangrijkste Belgische portaal- en mediasites efficiënter efficiënter te koop kunnen aanbieden.

post-image-3

De uitgevers die lid zijn van deze nieuwe alliantie zijn Persgroep Advertising, IPM Advertising, Mediahuis Connect, Pebble Media, Proximus Skynet Advertising, Rossel Advertising, Roularta Media en Trustmedia, met de openlijke steun van UMA (`United Media Agencies`).

De ambitie: het aanbod eenvormig maken en de aankoopprocedure standaardiseren voor de media-agentschappen en adverteerders via één enkel platform dat alle views op het web, mobiele toestellen en video bijeenbrengt. Op deze wijze zal buymedia.be elke dag een publiek van een drie miljoen gebruikers bereiken.

Het initiatief is des te opvallender omdat de Belgische uitgevers zich de laatste tien jaar uitgesloofd hadden om allemaal hun eigen digitale regie intern te recupereren, waar die voorheen beheerd werd door het triumviraat Beweb / Hi-media / AdLink.

Maar eigenlijk is deze zet helemaal niet verrassend in de huidige context waar het `programmatic buying `sterk opkomt bij de aankoopprocedure van de digitale reclame. Deze nieuwe manier van commercialisatie die de voorbije jaar een sterke groei kent bij de grafische formaten, transformeert de online reclame tot een echte  marktplaats op wereldschaal, waar de adverteerders in real time publiek kunnen aankopen, waarbij zij erg ver kunnen gaan bij de targeting (land, leeftijd, geslacht, …), ongeacht de plek op het netwerk waar de gebruiker zich bevindt.

In deze omgeving waar de kwalificatie van de gebruiker minder van tel is dan die van de site die hij bezoekt, hebben de persuitgevers steeds meer moeite om hun publiek te valoriseren, vooral omdat de `programmatic buying` massale inventarissen vereist om rendabel te zijn. Het officieel persbericht beklemtoont trouwens dat buymedia.be een "sterk alternatief wil bieden voor de tools voor het boeken van internationale spelers, terwijl ook aan de behoeften van de plaatselijke markt beantwoord wordt".

Nu blijft het af te wachten of dit project niet te laat komt, gezien de snel groeiende concentratie vandaag in de online reclame en nu de vroegere grote spellers zoals Hi-media zich lijken af te keren van de `programmatic buying` om andere formaten te kiezen zoals native of lokale reclame.

Back to top button
Close
Close