Connect with us

Zijn de Belgische bedrijven wel voldoende beschermd tegen computeraanvallen?

woman-sunglasses

Market news

Zijn de Belgische bedrijven wel voldoende beschermd tegen computeraanvallen?

Zijn de Belgische bedrijven wel voldoende beschermd tegen computeraanvallen?

De beveiliging van gegevens blijft een essentieel thema in de bedrijfswereld. Meer dan ooit beschermen de bedrijven zich tegen de mogelijkheid van een computeraanval. De vraag lijkt tegenwoordig niet meer te weten of er zich een incident met betrekking tot de gegevensbeveiliging zal voordoen, dan wel wanneer.

De resultaten van het door PwC uitgevoerde onderzoek `Information Security Breaches Survey 2016` brengt aan het licht dat, alhoewel er zich nog geen beduidende verschuivingen voorgedaan hebben bij de beveiliging van data, de bedrijven toch inspanningen blijven doen om het risico op bedreigingen van hun cybersecurity te verminderen.

Deze bewustwording bij de bedrijven vertaalt zich in hogere investeringen in de ICT-beveiliging. Net zoals verleden jaar stelt men vast dat de  bedrijven resoluut inzetten op investeringen in beveiligingsmaatregelen die de continuïteit van het bedrijf moeten verzekeren en de informatie van de klanten moeten beschermen tegen potentiële aanvallen. Virussen en malware wordt trouwens nog altijd beschouwd als de ergste vorm van aanval, zodat de investeringen in de beveiligingsmaatregelen zoals anti-malware en firewall software essentieel blijven voor de Belgische bedrijven.

Ondanks deze trend om zich beter te beschermen tegen aanvallen is het aantal bedrijven, dat effectief geconfronteerd werd met een ernstige aanval, gestegen tegenover 2015.

Een positieve trend kan men waarnemen op vlak van de bewustwording van het personeel. Waar verleden jaar de meeste incidenten hun oorsprong vonden in een gebrek aan helder oordeel van het personeel, is dat nu enkel nog het geval in 13% van de situaties. Ongetwijfeld kan men hier een verband zien met de duidelijke focus van bedrijven op permanente vorming in IT-beveiliging.

Conclusie: de bedrijven blijven investeren in maatregelen die potentiële aanvallen moeten voorkomen. Met de implementatie van de nieuwe Europese regelgeving over databescherming, dit jaar nog, zal deze trend enkel nog sterker worden.

Snelle tips

Bent u op zoek naar een reclamebureau?
Onze partner Sortlist helpt u de ideale partner te vinden!

Vind mijn reclamebureau
Click to comment

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Senior marketeer

Touring Verzekeringen / Touring Assurances

Senior marketeer

Business Analyst Customer Experience

Touring Assurances/ Touring Verzekeringen

Business Analyst Customer Experience

Inside Magazine
Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top