Connect with us

Pooper, een satire op de uberisatie

woman-sunglasses

Market news

Pooper, een satire op de uberisatie

Pooper, een satire op de uberisatie

Verleden week ging het nieuws over de lancering van Pooper, een app die zich omschrijft als de `Uber voor de hondenpoep`, het hele web rond. Mits u een maandabonnement neemt zal u via de app, die er heel serieus uitziet, het oprapen van de hondenpoep kunnen bestellen via uw smartphone.

In feite gaat het om een artistiek project, gecreëerd door Ben Becker en Elliot Glass, een satire op onze door apps geobsedeerde wereld, een parodie op deze innovatie. "Wij zullen deze app nooit lanceren", bevestigde Becker enkele uren geleden, "Wij gaan niet bijdragen tothet verval van de maatschappij".

Via dit project klagen de twee vrienden enerzijds het systematisch beroep doen op de sharing economy en op apps aan, om allerlei taken in onze plaats te laten uitvoeren en "problemen op te lossen die er geen zijn".  Anderzijds richt Pooper zich tot alle mensen die lui zijn en bereid om pooper-scoopers te betalen om achter hun viervoetige vriend te lopen.

Met behulp van een website met een perfect verkooppraatje (naar het evenbeeld van Uber), de aankondiging van een beta-test en een eerste financieringsronde heeft de hoax gewerkt! Vanaf de aankondiging van zijn lancering stond Pooper immers in het centrum van de mediabelangstelling; honderden mensen hebben zich op het platform ingeschreven, zowel om pooper als scooper te worden! De twee oprichters werden zelfs benaderd door beleggers en bedrijven die stonden te trappelen om samen te werken.

Voor Elliot Glass was "het feit dat mensen bereid waren om Pooper te beschouwen als iets dat hun leven zou vereenvoudigen, toch wel beangstigend". Het meest verwonderlijke was nog dat ongeveer 70% van de gebruikers zich voor de functie van scooper ingeschreven had, aldus de medeoprichter.

Volgens Ben Becker is dit een uitgangspunt voor een gezonde dialoog, namelijk dat "de mensen hierover zouden moeten nadenken en de rol in vraag stellen die de apps en de sharing economy in hun leven speelt".

Alhoewel zij hun toekomstige projecten niet willen onthullen, is Pooper het eerste van een lange reeks. Eén ding is zeker, het duo zal in de toekomst onze aandacht blijven trekken en onze relatie met de media en de technologie in vraag blijven stellen.

 

Snelle tips

Bent u op zoek naar een reclamebureau?
Onze partner Sortlist helpt u de ideale partner te vinden!

Vind mijn reclamebureau
Click to comment

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Senior marketeer

Touring Verzekeringen / Touring Assurances

Senior marketeer

Business Analyst Customer Experience

Touring Assurances/ Touring Verzekeringen

Business Analyst Customer Experience

Digital marketing expert

Uitgeverij VAN IN

Digital marketing expert

Inside Magazine
Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top