Connect with us

Het digitaal analfabetisme, een nieuwe socio-economische kloof

woman-sunglasses

Market news

Het digitaal analfabetisme, een nieuwe socio-economische kloof

Het digitaal analfabetisme, een nieuwe socio-economische kloof

De resultaten van een onderzoek dat op initiatief van de Gezinsbond en zijn Franstalige tegenhanger La Ligue des Familles uitgevoerd werd, wijst op de ongeletterdheid - de digitale en computer ongeletterdheid wel te verstaan - bij een groot aantal Belgische medeburgers.

In een wereld waar bedrijven en overheden sneller digitaliseren dan de burgers, maakt de digitale kloof een onderscheid tussen mensen die al dan niet toegang hebben tot digitale middelen, tussen zij die al dan niet het gebruik ervan onder de knie hebben.

Al te veel Belgen weten zich nog altijd geen raad met een computer of hebben geen toegang tot het interrnet. Zij worden met heel wat moeilijkheden geconfronteerd: administratieve taken vervullen, een mail lezen, een CV opstellen, een job of woning vinden, enz.

Het onderzoek toont onder andere aan dat 40% van de Belgische gezinnen niet in staat is om Tax-on-web te gebruiken, 50% er niet in slaagt om online  formulieren in te vullen om een sociale uitkering te krijgen, en in bijna evenveel gezinnen is er niemand in staat om online facturen te betalen.

Dit gebrek aan kennis ligt aan de bron van een nieuwe vorm van sociale uitsluiting voor vele gezinnen die zo verstoken blijven van hun recht op informatie of op diensten.

Nu het digitale ons dagelijkse leven binnengedrongen is, roepen de Gezinsbond en de Ligue des Familles op om te strijden tegen digitale ongeletterdheid. Zij dringen er bij alle spelers op aan om te investeren in de ontwikkeling van de computer- en internetvaardigheden van de bevolking, maar ook om voldoende alternatieven te waarborgen voor de velen die de stap naar het digitale nog niet gezet hebben.

Dit zijn de resultaten van het onderzoek:

  • 14% van de Belgische bevolking heeft geen computer of internet
  • 1 Belg op 3 kan geen tekstverwerker gebruiken
  • 1 op 5 is niet in staat om e-mails te verzenden of ontvangen
  • 1 op 7 is niet in staat om te surfen op het internet
  • 1 Belg op 2 (49%) weet niet hoe hij zijn individuele gegevens kan beschermen tegen hackers, en bijna net zoveel (46%) weet niet hoe een antivirus te installeren, terwijl het ontdekken en verwijderen van een virus nog moeilijker lijkt (53% van de respondenten).
  • In 1 gezin op 4 is niemand in staat om te betalen met een debet- of kredietkaart, en in 1 gezin op 5 om online een overschrijving uit te voeren.
  • 4 gezinnen op 10 menen niet in staat te zijn om zijn online aangifte in te vullen met Tax-on-web of om een online formulier in te vullen om te kunnen genieten van sociale uitkeringen.


 

Snelle tips

Bent u op zoek naar een reclamebureau?
Onze partner Sortlist helpt u de ideale partner te vinden!

Vind mijn reclamebureau
Click to comment

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Senior marketeer

Touring Verzekeringen / Touring Assurances

Senior marketeer

Business Analyst Customer Experience

Touring Assurances/ Touring Verzekeringen

Business Analyst Customer Experience

Digital marketing expert

Uitgeverij VAN IN

Digital marketing expert

Inside Magazine
Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top