Connect with us
DTSummit

Jackpot voor Belgische start-up?

woman-sunglasses

Advertorial

Jackpot voor Belgische start-up?

Jackpot voor Belgische start-up?

Chivas Regal lanceert de wedstrijd ‘The Venture’ in België en roept Belgische ondernemers op aan dit initiatief deel te nemen.

‘The Venture’, de jaarlijkse wedstrijd van Chivas Regal die sociaal ondernemerschap bevordert, komt voor het eerst naar België. Voor het derde opeenvolgende jaar schenkt het whiskymerk 1 miljoen dollar aan de meest inspirerende en veelbelovende start-ups wereldwijd. Deze wedstrijd, die plaatsvindt in 31 landen verspreid over 6 continenten, is een buitenkans voor Belgische start-ups. Want ‘The Venture’ schenkt ondernemers niet alleen een budget om hun project te ontwikkelen, maar biedt hen ook deskundig advies, coaching en contacten met andere geëngageerde start-ups. Deelnemers kunnen hun project indienen tot 22 november op chivas.com/the-venture.

1 million dollars baby

‘The Venture’ is een wedstrijd van het whiskymerk Chivas Regal en bestaat sinds 2014. De wedstrijd heeft als doel de beste sociale start-ups ter wereld te steunen door hen 1 miljoen dollar te schenken om hun project te ontwikkelen. Het gaat om projecten die onze wereld helpen te verbeteren, omdat ze een positieve impact hebben op het leven van anderen. Elk jaar sluiten nieuwe landen zich bij dit initiatief aan. Dit jaar kunnen ook Belgische ondernemers aan de wedstrijd deelnemen. The Venture geeft jonge Belgische ondernemers die hun sociaal project willen ontwikkelen, een duwtje in de rug. Want The Venture is niet alleen een miljoen dollar, maar ook coaching, advies van experts, ontmoetingen met andere start-ups en een bootcamp in het Center for Social Entrepreneurship van de Universiteit van Oxford voor de 31 beste nationale finalisten.

Jose Moller, CEO van Algramo, dat in Santiago betaalbare producten lokaal verdeelt, won 327.523 dollar bij de eerste editie van de wedstrijd: “Wanneer we ons inschreven voor ‘The Venture’, waren we op zoek naar nieuwe kansen om sneller te groeien en ons project in de kijker te plaatsen. En dat is precies wat er is gebeurd! Tegenwoordig kennen veel mensen ons project. Dankzij de wedstrijd zijn we in Santiago een revolutie kunnen starten tegen de ‘armoedetaks’. Het was ongelofelijk te zien hoeveel oplossingen er bestaan voor de vele problemen waarmee mensen overal ter wereld worden geconfronteerd. Iedereen staat voor zoveel uitdagingen... En niet te vergeten: de filosofie dat ondernemers samen oplossingen proberen te vinden, is uitermate inspirerend.”

België in de running

Voor het eerst sinds de start van ‘The Venture’ behoort België tot de deelnemende landen. Belgische ondernemers die aan de wedstrijd willen deelnemen, kunnen zich inschrijven vóór 22 november op chivas.com/the-venture. De verschillende projecten worden voorgelegd aan een vierkoppige jury uit het kruim van de Belgische bedrijfswereld:

  • Amid Faljaoui: bestuurder UCM, journalist en spreker Solvay Business School (ULB)
  • Bruno Wattenbergh: COO Impulse.brussels, columnist, professor en directeur Solvay’s Innovation.
  • Sebastien Deletaille: stichter en CEO Real Impact Analytics
  • Marnik d’Hoore: stichter en CEO Bloovi/ieLon/Opium

In de eerste fase van dit avontuur wordt een tiental Belgische finalisten geselecteerd uit de kandidaten, die zich kunnen inschrijven tot 22 november 2016. Voor de Belgische finalisten is er het Coaching Event op 15 december in de Country Club B19. Tijdens verschillende workshops volgen ze opleidingen van experts in ondernemerschap, zoals coach Julie Cruyt. Vijf Belgische finalisten worden dan verkozen om deel te nemen aan de finale pitch op 12 januari 2017. De jury van experts stelt na beraadslaging de kandidaat voor die België op de internationale wedstrijd zal vertegenwoordigen.

De finalisten van de 31 deelnemende landen krijgen de kans deel te nemen aan de Accelerator Week, een week vol intensieve opleidingen en coaching aan de Universiteit van Oxford. Wereldwijd kan het publiek dan stemmen voor zijn favoriete ondernemer van die 31 finalisten. In deze fase wordt er 250.000 $ van het beleggingsfonds van één miljoen dollar verdeeld onder 31 finalisten op basis van de stemmen van het publiek. Ten slotte wordt de resterende 750 000 $ verdeeld onder de 5 grote winnaars tijdens de finale pitch in juli 2017. De lijst met deelnemende landen en alle informatie vindt u op chiv.as/venture-nl-dm.

 

Snelle tips

Bent u op zoek naar een reclamebureau?
Onze partner Sortlist helpt u de ideale partner te vinden!

Vind mijn reclamebureau
Click to comment

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Inside Magazine
Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top