Connect with us

Amazon test een fysieke winkel uit zonder wachtrijen en zonder kassa`s

woman-sunglasses

Innovation

Amazon test een fysieke winkel uit zonder wachtrijen en zonder kassa`s

Amazon test een fysieke winkel uit zonder wachtrijen en zonder kassa`s

Niet meer moeten aanschuiven of langs de kassa passeren: deze mooi belofte zou wel eens realiteit kunnen worden. De Amerikaanse online distributiegigant Amazon heeft een concept voorgesteld van een supermarkt waar de klant niet langer meer langs de kassa moet passeren, dankzij artificial intelligence technologieën.

Amazon zegt op zijn website dat het testen uitvoert met een fysieke winkel van ongeveer 170 vierkante meter in Seattle, waar hij simpele voedingsproducten aanbiedt (brood, melk, kaas, chocolade), naast meeneemmaaltijden. Momenteel is de winkel enkel toegankelijk voor de werknemers van de groep, maar "begin 2017" zou hij voor het grote publiek open gaan.

"Amazon Go" belooft de gebruikers dat zij nooit meer "moeten aanschuiven". Na de mobiele app van de groep gebruikt te hebben om de winkel te betreden, zullen zij hun winkelkarretje kunnen vullen  zoals bij andere supermarkten, en daarna kunnen vertrekken zonder langs de kassa te moeten passeren.

Dit "werd mogelijk gemaakt door dezelfde technologie als die gebruikt wordt in zelfrijdende auto`s", te weten sensoren in combinatie met artificiële intelligentie, waarmee computers kunnen "zien" en leren, zo legt de groep uit.

Deze technologieën "detecteren automatisch wanneer producten uit de winkelrekken genomen of er teruggezet worden, en houden dit bij in een virtueel winkelmandje. Hebt u uw boodschappen gedaan, dan kunt u gewoon de winkel verlaten. Kort daarop factureren wij dit via uw Amazon account en sturen wij u een ontvangstbewijs", stipt de groep aan.

Amazon wou geen verdere details kwijt over zijn plannen. Maar de Wall Street Journal bevestigt, zich baserend op bronnen dicht bij het dossier, dat Amazon Go slechts één van de winkelformats is waaraan de groep werkt. Amazon zou namelijk in de volgende weken ook "drive" prototypes openen waar de gebruikers hun online bestelde goederen rechtstreeks in de koffer van hun wagen kunnen laten brengen.

Afhankelijk van het succes van de verschillende testen, zou Amazon meer dan 2.000 voedingswinkel met zijn merk kunnen openen, aldus de Wall Street Journal.

Het is niet de eerste keer dat de e-commerce gigant een fysieke winkel opent: hij had verleden jaar zijn eerste boekenwinkel in gebruik genomen, eveneens in Seatlle, waar de groep zijn hoofdzetel heeft, en enkele bijkomende openingen voor andere Amerikaanse steden werden sindsdien al aangekondigd.

Indien Amazon ook zijn positionering op verse producten en kruidenierswaren bevestigt, kan het veel meer druk leggen op traditionele handelaars zoals Wal-Mart, naar wiens winkels de meeste gebruikers blijven lopen voor hun aankopen van eetwaren.

(via AFP)

 

Snelle tips

Bent u op zoek naar een reclamebureau?
Onze partner Sortlist helpt u de ideale partner te vinden!

Vind mijn reclamebureau
Click to comment

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Senior marketeer

Touring Verzekeringen / Touring Assurances

Senior marketeer

Business Analyst Customer Experience

Touring Assurances/ Touring Verzekeringen

Business Analyst Customer Experience

Digital marketing expert

Uitgeverij VAN IN

Digital marketing expert

Inside Magazine
Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top