Kerstshopping: kunnen de Belgische KMO de concurrentie met de internetgiganten aan?

Nog maar 9 dagen tot Kerstmis! De gezinnen zijn hun koortsachtige zoektocht naar het perfecte geschenk al begonnen op het internet.

post-image-3

E-commerce giganten zoals Amazon blijven ondertussen steeds meer aanhangers winnen, onder andere dankzij de `Black Friday` actie, amper een maand voor Kerstmis. De vraag dringt zich op: kunnen de plaatselijke bedrijven echt concurreren met deze multinationals?

Volgens Nicolas van Lierde, medeoprichter samen met Arthur Aoust van het agentschap VisiYou: "De digitale tools kunnen de KMO in staat stellen om het te rooien".

De chatbots nemen uw gesprekken over
"Om de handelaars te helpen  bij het beantwoorden van de vele vragen die hun klanten hen stellen tijdens de eindejaarsfeesten, zetten wij in op de chatbot van Messenger". Door middel van een automatische gespreksdienst antwoordt deze nieuwe software op de privéboodschappen van de Facebook-pagina, door algemene of specifieke informatie te geven. Zo moet de handelaar niet langer elke vraag beantwoorden en kunnen zijn klanten profiteren van de voordelen van de instant dienst.

Instagram, een nieuw doorverwijsplatform voor het online winkelen
Tegenwoordig verrichten 3 gebruikers op 4 online opzoekingen vooraleer naar de winkel te gaan. Instagram behoort vandaag tot de invloedrijke sociale netwerken, bejubeld door gebruikers die op zoek zijn naar inspiratie, en dan vooral tijdens de feestdagen. Op een platform als Instagram kan de klant nu alles te weten komen over een product, en ervoor opteren om te vertrouwen op de informatie die op het account van het bedrijf aanwezig is of op de duidelijke mening van influencers.
Het is dus deze informatie die zal bepalen of de klant al dan niet beslist om naar de winkel te trekken, of om eerder zijn aankoop rechtstreeks via Instagram uit te voeren. Het sociale platform heeft immers sinds kort een nieuwe functie, `Shop Now`. Deze button is al beschikbaar in de VS, en hij zal binnenkort de klanten toegang geven tot de webshop, via de publicaties op Instagram waarin zij geïnteresseerd zijn.

Facebook rekent op zijn `Call to action`
Er ontbreekt nog een cadeautje voor Kerstmis? Geen paniek, dankzij Facebook hebt u nu toegang tot informatie over de winkels in uw omgeving. De plaatselijke KMO kunnen tegenwoordig een publiciteit maken bestemd voor mensen die in de buurt van hun zaak zijn. Een melding wordt dan naar de newsfeed van de prospect gestuurd, die hem naar de winkel tracht tel loodsen. Een interessante tool om gebruik van te maken, aldus Nicolas van Lierde, omdat "de Facebook-pagina`s van de handelaars voortaan toegang hebben tot plaatselijke statistieken. Men kan dus de frequentie zien van de passage in de straat en zelfs wat de piekuren en topdagen zijn."

De laatste stap
Zodra de klanten over alle nodige informatie beschikken, moet er nog wel een laatste stap genomen worden: hoe de prospects overtuigen om hun kerstgeschenken bij de handelszaak te kopen? Om dit probleem op te lossen stelt VisiYou zijn klanten die over een webwinkel beschikken, voor om deze bijna overtuigde internauten te traceren en hen interessante kortingen aan te bieden op het gewenste product, via targeting reclame op Google of Facebook; een bijzonder strategische operatie tijdens de feestdagen, wanneer er enorm veel geld uitgegeven wordt.



 

Back to top button
Close
Close