Connect with us
Email Summit

 Nieuwe LinkedIn-interface: wat u moet weten

woman-sunglasses

Social Media

 Nieuwe LinkedIn-interface: wat u moet weten

 Nieuwe LinkedIn-interface: wat u moet weten

  De overname van LinkedIn door Microsoft voor 26,2 miljard dollar werd einde 2016 gevalideerd. Een dergelijke investering suggereert een potentieel belangrijke uitbreiding voor de nummer één van de professionele sociale netwerken, die momenteel bijna een half miljard leden telt. Reden genoeg om het in dit jaar 2017 al uw aandacht te schenken.

Eerste grote update: de gebruiksinterface. Die is voor sommigen onder u nu al toegankelijk. Voor anderen wordt hij in de volgende weken beschikbaar. Bent u in dat laatste geval, dan nodig ik u uit om dit artikel te lezen op het moment dat de interface voor u uitgerold werd.

Dit is hoe de nieuwe LinkedIn er zal uitzien met zijn nieuwigheden en verdwenen functies.

De startpagina

Wanneer u Linkedin.com op de computer bezoekt, zal u onmiddellijk de nieuwe interface opmerken. De menubalk, volledig in het donker blauwgroen, is fijner en de iconen net zoals op de mobiele app.

Links vindt u een overzicht van uw profiel met foto, achtergrond, voornaam, naam en titel (tekstuele blikvanger). U ziet er ook het aantal personen dat uw profiel in de laatste 90 dagen bekeken heeft en het aantal recente views van uw laatst gepubliceerde artikel. Dit is bijna identiek aan de rubriek "U" in de mobiele app.

Hier valt een eerste slachtoffer te betreuren: de ranking (top 100, beperkt in de gratis versie) van "Uw relaties" en "Professionals zoals u", die vroeger bereikbaar was via de startpagina, lijkt bij de nieuwe interface niet hernomen te zijn.

Toch kunt u nog altijd uw gebruiksprestaties van LinkedIn meten dankzij de Social Selling Index.

LinkedIn voerde tevens een update uit op vlak van de ruimte om content te delen, die erg geïnspireerd lijkt op Facebook. Deze ruimte bevindt zich in het midden van uw startpagina. U hebt nog altijd de mogelijkheid om een afbeelding of een link (artikel, video, enz.) te delen en om mensen in uw newsfeed te taggen. Het soort delen (publiek, publiek + Twitter of enkel uw relaties) is duidelijker zichtbaar dan bij de vorige versie.

In datzelfde scherm (indien u tenminste er niet op geklikt heeft) vindt u een button "Een artikel opstellen", om, zoals de naam het zegt, een artikel te schrijven, wat overeenkomt met het publiceren van content op LinkedIn Publishing. Pulse lijkt begraven in deze nieuwe interface. De link www.linkedin.com/pulse verwijst voortaan door naar de startpagina.

Let op: de ruimte voor de input en de lay-out van uw artikels op LinkedIn verandert weliswaar niet, maar er zijn wijzigingen op vlak van de presentatie van statistieken. Voortaan is alles opgenomen in een pop-up venster dat geopend wordt wanneer u op het tabblad statistieken klikt.

Enkel en alleen uzelf kunt voortaan het aantal views van uw artikels bekijken. Deze indicator van bereik, en dus van invloed, is niet meer zichtbaar voor anderen. Enkel de likes, commentaren en shares zullen gezien worden. Focus op het engagement dus en niet op het bereik. En dat is eigenlijk wat telt.

U kunt nog altijd te weten komen wie uw publicaties geliked of becommentarieerd heeft -wat erg nuttig is om te netwerken en nieuwe contacten te leggen- door op het aantal likes of commentaren te klikken bij uw artikel, maar dat is niet meer het geval voor de shares. De functie zou echter teruggeplaatst kunnen worden bij de algemene uitrol van de nieuwe interface.

Voor de rest zal uw newsfeed (of timeline) in het midden van de pagina verschijnen; die lijkt op de lay-out die u al kent.

Een verschil bij het vertonen van nieuws moet echter benadrukt worden: het is niet meer mogelijk om uw newsfeed te vertonen op basis van recente berichten, in chronologische volgorde. Het is voortaan een vertoning op basis van een algoritme die standaard primeert. Een algoritme waarvan het raderwerk, ter herinnering, angstvallig geheim worden door LinkedIn.

Tot slot een nieuwigheid: de boodschappendienst is voortaan beschikbaar in "Facebook" modus, via de hoek onder rechts. En net als bij Facebook wordt er, wanneer een contact uw netwerk vervoegt, automatisch een melding gegenereerd in uw messaging box die u informeert dat deze persoon nu deel uitmaakt van uw relaties.

Het tabblad "U"

Net als bij de mobiele app van LinkedIn, heet het gedeelte dat overeenkwam met de rubriek "Profiel" nu "U". Klik op het icoon "U" om uw profiel te bekijken en bewerken, uw voorkeursinstellingen en privacy aan te passen, voor toegang tot de klanten helpdesk, om de taal van uw profiel te wijzigen, eventueel de Premium account te beheren die u hebt, en om uit LinkedIn uit te loggen. Onder het menu "Beheren" kunnen naargelang uw account nog andere onderdelen staan.

Uw profiel

Klikt u op "Profiel bekijken" in het tabblad "U", dan zal u ook daar een nieuwe lay-out bemerken. Profiel bekijken = Profiel bewerken.

Merk om te beginnen op dat de grootte van de achtergrondafbeelding van uw profiel veranderd is. Het nieuwe, door LinkedIn aanbevolen formaat is 1536 x 768 pixels. Bij tests lijkt echter dat ook 1800 x 300 pixels gevalideerd worden. Bekijk het zelf en zorg ervoor dat uw achtergrond overeenkomt met de nieuwe standaards.

Uw profielfoto is voortaan cirkelvormig; zij verschijnt in het midden van het intro vak bovenaan uw profiel, net als bij de mobiele app.

Om dit vak te bewerken klikt u op de blauwe pen rechts bovenaan. U kunt vervolgens wijzigingen aanbrengen aan uw naam, voornaam, huidige job, opleiding, land, postcode, regio, sector, titel, samenvatting  en de media die u wil verwijderen of toevoegen aan uw c.v.

Merk op dat wanneer mensen uw profiel bezoeken, zij voortaan enkel de eerste twee lijnen van uw samenvatting zullen zien. Besteed dus bijzonder veel aandacht aan die twee lijnen.

Uw contactgegevens zullen voortaan rechts van uw profiel te zien zijn, wanneer iemand het bezoekt.

Noteer ook dat de links naar webpagina`s die voorheen aangepast waren op uw profiel, nu vervangen zijn door de oorspronkelijke URL. De omschrijving van de link verschijnt tussen haakjes juist na de link.

Onder het intro vak van uw profiel vindt u het aantal personen terug dat uw profiel in de laatste 90 dagen bezocht heeft en het aantal recente views van uw laatste artikel, zoals vertoond in het kader links van de startpagina.

Daaronder kunt u aanbevelingen aantreffen om uw profiel te verbeteren. Dat is niet het geval in de schermafdruk hieronder. LinkedIn suggereert vaardigheden of rubrieken die u aan uw profiel kunt toevoegen zoals ervaring op opleiding. Deze blokken of rubrieken verschenen vroeger bovenaan uw profiel. Het geheel is nu minder opdringerig.

Iets lager worden uw recente artikels en activiteiten gegroepeerd in één en hetzelfde kader, dat "Uw posts en uw activiteit" heet of "Activiteit van [Voornaam]" op de profielen die u bezoekt, met de artikels links en de recente activiteiten rechts.

De rest van uw profiel is gelijkaardig aan de vorige versie van LinkedIn. U hebt nog altijd de rubrieken "Ervaring", "Opleiding", "Ervaring als vrijwilliger", "Vaardigheden en geselecteerde aanbevelingen" en "Aanbevelingen". De enige nieuwigheid is dat u niet langer de volgorde kunt wijzigen waarin de rubrieken op uw profiel verschijnen. De structuur is voortaan vergrendeld.

Er is ook een nieuwe rubriek met de naam "Realisaties", die een reeks rubrieken hergroepeert die in de vorige versie apart beschikbaar waren: "Publicaties", "Certificaten", "Cursussen", "Projecten", "Prijzen en onderscheidingen", "Patenten", "Examenuitslagen", en "Talen". U kunt deze rubrieken op twee manieren toevoegen: vanuit het vak rechtsboven of rechtstreeks in het profiel zelf.

Op het einde van het profiel vindt u de mensen en bedrijven waarop u geabonneerd bent.

Het profiel van anderen

Ook daar zijn enkele veranderingen te noteren, buiten wat hierboven reeds behandeld werd.

Rechts van het intro vak vindt u, wanneer u op "…" klikt, enkele bekende functies: "Deel het profiel", "Volgen", "De relatie verwijderen", "Melden / Blokkeren", "Een aanbeveling vragen", "[Voornaam] Aanbevelen". Opnieuw erg gelijkaardig aan de mobiele app.

Onder het intro vak vindt u een nieuw vak dat "De essentie" heet, en dat overeenkomt met het vorige kader "Gemeenschappelijk", dat onderaan het profiel te vinden was. Het is daar dat u de gemeenschappelijke relaties vindt en de mogelijke relaties.

Wanneer u klikt op "x relaties gemeenschappelijk" in het vak "De essentie", vindt u in een pop-up venster de relaties van het contact in de tabblaadjes "Gemeenschappelijk" en "Alle". Tenminste wanneer, in het tweede geval, de niet-gemeenschappelijke relaties niet verborgen werden via de instellingen, wat ik toch aanraad. Het is evenwel niet meer mogelijk voor de gebruiker om bij de relaties van het bezochte profiel een zoekopdracht uit te voeren op voornaam en/of naam bij "Alle".

De pagina Bedrijf

Een pagina waaraan nog gewerkt wordt op het moment dat ik dit schrijf. De URL van de pagina Bedrijf van LinkedIn geeft dit trouwens echt expliciet weer: https://www.linkedin.com/company-beta/1337/

Toch vallen er al wel enkele wijzigingen te noteren.

Het design is voortaan gebruiksvriendelijker, met een formaat van de achtergrondafbeelding dat gelijk is aan dat van uw profiel. Bovenaan de pagina vindt u drie tabbladen: "Presentatie" (schermafdruk hieronder), "Aankondigingen", waar de vacatures van de organisatie staan, en "Bedrijfsleven", waarvan de uitrol bij alle pagina`s nog niet bevestigd is. Op dat laatste tabblad kan men rich content plaatsen (test, foto, video), om het bedrijf voor te stellen. Rechts is er de rubriek "Foto`s van het bedrijf". Detail en uitrol later te bevestigen.

Lager op de pagina vindt u in volgorde: uw relaties binnen het bedrijf, uw vitrinepagina(`s) en uw nieuwe recente nieuwtjes, de berichten die u gepubliceerd hebt.

Voor de beheerder wordt de nieuwe interface ook nog uitgerold, maar in grote lijnen vindt men hier alle bestaande functies terug van de oorspronkelijke versie.

Zoekopdrachten

Ook bij het opzoeken zijn er veranderingen. Om te beginnen biedt de nieuwe interface niet langer de optie voor een geavanceerder zoekopdracht. Alles staat nu op één en dezelfde pagina.

U kunt nog altijd de zoekopdracht naar personen filteren op basis van het relatieniveau (1e, 2e, 3e en +), locatie, huidige en vorige bedrijven, sectoren, taal van het profiel, charitatieve interesses en school. Vanop de zoekpagina kunt u ook zoeken naar advertenties, bedrijven, groepen en scholen.

Bij de Premium versie werden er ook extra filters aangeboden, maar die verdwijnen. Voor dezelfde prijs. Bij een contract dat voor een jaar getekend is - betaling enkel voor het jaar op basis van een Premium aanbod- is dit initiatief om functies te schrappen wettelijk betwistbaar. Iets dergelijks heft zich al enkele maanden geleden voorgedaan (september 2015 )toen men van een onbeperkt aantal opzoekingen ging naar een maandelijkse beperking, waardoor men verplicht was om van zijn Premium account over te schakelen naar een duurdere Premium account.

Twee andere functies, bewaarde zoekopdrachten en tagging, zijn niet meer beschikbaar bij de gratis versie. Enkel de gebruikers met een Sales Navigator account hebben nu nog toegang tot geavanceerde en bewaarde zoekopdrachten en tot de tagging.

Voor de rest kunt u nog altijd de booleaanse operatoren (AND, OR, NOT) gebruiken, maar dat is, zo blijkt, niet meer zo efficiënt als wanneer u dit kon combineren met een geavanceerde zoekopdracht.

Mijn netwerk

Bij "Mijn Netwerk" zijn er ook merkelijke verschillen.

De nieuwe look van deze rubriek is eerder strak; u kunt er uw uitnodigingen zien en de mensen die u zou kunnen kennen, alsook de mogelijkheid om op deze profielen te klikken.

Maar wanneer u op "Alles bekijken" klikt (links boven) om al uw relaties te laten verschijnen, biedt de pagina waarop u belandt (schermafdruk hieronder) enkel nog de functies "Boodschap" en "Relaties schrappen" (door op de drie puntjes te klikken).

Wat sorteren betreft, u kunt enkel nog sorteren (klasseren) op basis van de operatoren "Recente toevoegingen", "Voornaam", "Naam". Gedaan met de andere sorteermogelijkheden en de tags. Daarbij komt nog het stopzetten van de nota`s en herinneringen op de profielen van uw relaties. Spijtig, want dat had een echte meerwaarde voor de CRM.

Nog op die pagina zou u, rechts bovenaan, eens op "Geïmporteerde contacten beheren" moeten klikken  om uw contacten op te halen. U belandt op een pagina met de knop "Uw contacten exporteren", wat u brengt naar de pagina om uw archieven te downloaden, het is te zeggen àlle data van uw account, niet enkel uw relaties. In tegenstelling tot de vorige versie (zie hieronder) is het niet meer mogelijk om te kiezen tussen het downloaden van uw relaties en het downloaden van uw archieven. Enkel archieven dus; maar geen paniek, de contactpersonen zijn inbegrepen… zolang het duurt.

Voor sommigen behield de interface een nog oudere look (nog altijd via "Mijn netwerk" > "Relaties"). De manier om te exporteren was hetzelfde, maar via deze layout:

Alhoewel dit voor mij niet het geval is -misschien omwille van mijn Premium account- heb ik gelezen dat de mailadressen niet inbegrepen zijn in het bestand met relaties, afkomstig van de archieven. Die informatie moet bevestigd of ontkend worden bij de uitrol van de nieuwe interface naar alle gebruikers.

Ondertussen, wetende dat LinkedIn alle kraantjes lijkt dicht te draaien, moedig ik u aan om meteen al uw data te downloaden, of een overstap naar een Premium account te overwegen.

Meer

De content van het tabblad "Interesses" werd verplaatst naar een nieuw tabblad "Meer", dat hetzelfde icoon heeft als bij de mobiele app. Hier hebt u toegang tot de rubrieken "Een job posten",  "Groepen", "ProFinder", "Lookup", en "SlideShare", alsook tot de professionele oplossingen van LinkedIn. Het is via deze tab dat u voortaan toegang hebt tot uw pagina(`s) Bedrijf, en u een nieuwe pagina Bedrijf kunt aanmaken, door op "Meer zien" te klikken om de optie uit te klappen.

Meldingen

De meldingen hebben voortaan recht op een eigen pagina in de nieuwe gebruiksinterface, wat het opvolgen en de interactie met uw meldingen vereenvoudigt. Opmerkelijke nieuwigheid: het is niet meer mogelijk om vanuit een melding een abonnement stop te zetten.

In de rubriek van de meldingen kunt u ook de verjaardagen van uw relaties zien en de werk-gerelateerde verjaardagen, de promoties, de mensen uit uw netwerk die een artikel gepost hebben. U zal ook de mensen zien die begonnen zijn u te volgen, zij die een interactie deden met uw content (nieuws of artikel), of content waarin u getagd bent, alsook de content en de endosseringen en aanbevelingen die u ontvangt.

Nieuw: u zal voortaan een melding ontvangen wanneer een van uw relaties vermeld wordt in het nieuws. Gaat het om zogenaamd betrouwbare nieuwsbronnen, blogs of andere? Dat is momenteel niet duidelijk.

Wat icoontje betreft: gedaan met de vlag, hier is de klok.

Besluit

LinkedIn wil zijn gebruikers een meer samenhangende ervaring bezorgen tussen zijn mobiele app en de webbrowser, wat in grote lijnen overeenstemt met deze nieuwe versie.

Wat zijn goede toevoegingen, welke verdwenen functies een verlies? Iedereen zal daarover zijn mening hebben. De meeste gebruikers zullen deze nieuwe interface ongetwijfeld intuïtiever vinden.

De teams van LinkedIn blijven werken aan de interface, om hem te verbeteren. Het is dus niet uitgesloten dat, op het moment dat u dit artikel leest, bepaalde verwijderde oude functies nu teruggezet zijn, of zelfs dat andere gewijzigd zijn, verplaatst of verwijderd. Ik zal dit artikel dienovereenkomstig aanpassen.

Hebt u de nieuwe interface nog niet, dan zou die zeer binnenkort bij alle gebruikers uitgerold moeten worden.

Denys Malengreau (@D_MLG) 


►Zin om u hierin verder te verdiepen? Schrijf u in op de volgende Digital Masterclass sessie: "LinkedIn for Business

Snelle tips

Bent u op zoek naar een reclamebureau?
Onze partner Sortlist helpt u de ideale partner te vinden!

Vind mijn reclamebureau
Click to comment
webshopvakbeurs

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Inside Magazine
Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top