Connect with us
DATA Summit

Snapchat is eindelijk klaar voor zijn beursgang

woman-sunglasses

Social Media

Snapchat is eindelijk klaar voor zijn beursgang

Snapchat is eindelijk klaar voor zijn beursgang

Snap, het moederbedrijf van de zeer populaire online messaging diensten Snapchat, moet over een week gegevens publiceren over zijn financiële situatie, in het kader van de voorbereidingen op zijn beursgang. Een document waar reikhalzend naar uitgekeken wordt voor wat wel eens de grootste IPO uit de IT-sector zou kunnen zijn, na die van Facebook.

Het bedrijf uit Venice, California, zal het registratiedocument dat tot nu toe vertrouwelijk was, en dat het afgelopen herfst neergelegd bij de Amerikaanse autoriteiten, openbaar maken.

Snap, dat vanaf maart hoopt naar de Beurs te kunnen trekken, zou gevaloriseerd kunnen worden tussen 20 en 25 miljard dollar (18,7 en 23,4 miljard euro), op basis van informatie beschikbaar bij zijn recente kapitaalrondes. Dergelijke valorisatie zou het tot de belangrijkste IPO in de tech-sector in de Verenigde Staten maken, sinds die van Facebook in 2012.

Het dossier dat bij de Securities and Exchange Commission (SEC) ingediend werd is momenteel vertrouwelijk, conform de wet "Jumpstart Our Business Startups Act", waarmee een bedrijf dat minder dan een miljard dollar omzetcijfer draait, kan genieten van geheimhouding tijdens de voorbereidingen op zijn IPO. Dat zou het namelijk gemakkelijker moeten maken om te testen of de beleggers interesse vertonen. Elk bedrijf moet echter zijn IPO prospectus publiceren minstens 15 dagen vooraleer het zijn "road show" aanvangt, dat wil zeggen zijn presentaties aan de beleggers.

Het in 2012 opgerichte Snapchat heeft naam gemaakt met zijn messaging dienst voor mobiele toestellen, waarmee de gebruiker foto`s en video`s kan publiceren die na enkele seconden van het netwerk verdwijnen. De dienst telt momenteel meer dan 100 miljoen actieve gebruikers, waarvan 60% tussen de 13 en 24 jaar, wat een levendige interesse opwekt bij de adverteerders.

Het feit dat de verkoop van reclameruimte, die in oktober 2014 van start ging, de enige belangrijke bron van inkomsten is voor het bedrijf, zou echter sommige potentiële aandeelhouders kunnen verontrusten.

(via Reuters)

Click to comment

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top