De zes technologietrends voor de KMO in 2017

Chatbots, collectieve intelligentie en de blockchain behoren tot de grote technologietrends die in 2017 de manier zullen veranderen waarop ondernemers hun activiteiten beheren. De ondernemers moeten klaar staan om de kansen te grijpen die deze technologische evoluties brengen. Zes grote trends van deze evoluties zouden in 2017 en de jaren daarna de manier waarop ondernemers werken wel eens grondig overhoop kunnen gooien.

post-image-3

Alex Dossche, Managing Director van Sage België, bespreekt de rol die de chatbots, artificial intelligence en de blockchain dit jaar bij de start-ups en de KMO zullen spelen en de plaats die zij er zullen krijgen.

Trend 1: chatbots en autonome interfaces
Autonome interfaces, zoals chatbots of virtuele assistenten, zullen steeds meer geïntegreerd worden in verschillende oplossingen waarvan de ondernemers gebruik maken om hun activiteiten te leiden en te controleren. Deze interfaces zullen de manier waarop mens en computer met elkaar interageren radicaal veranderen. Waar men vroeger een klavier of muis moest gebruiken voor interactie met de pc, zullen wij steeds vaker gaan praten met onze systemen, of  functies controleren met gebaren,  gebaseerd op de beweging van hand, hoofd of ogen. Dat dient niet enkel om de gebruikservaring te vereenvoudigen, maar ook om die aangenamer te maken. Deze systemen zullen autonoom functioneren en zullen voorzien zijn van zelflerende functies. Op termijn zullen de softwareprogramma`s zonder tussenkomst van de gebruiker zichzelf uitvoeren of zal het volstaan dat zij slechts één keer een vraag stellen en die informatie dan gebruiken voor de komende activiteiten.

Trend 2: artificiële en collectieve intelligentie
Volgens een onderzoek van Sage meent 48% van de KMO dat Artificial Intelligence een grote trend is op technologiegebied en 51% van deze KMO voelt zich op zijn gemak bij het idee dat een artificiële intelligentie zich zou kunnen bekommeren om het beheer van het bedrijf. De proliferatie van data die van allerlei sensoren en toestellen afkomstig zijn, alsmede van computerrekenkracht, van gespecialiseerde analysesoftware en van intelligente agenten die steeds beter betaalbaar en performanter zijn, stelt bedrijven in staat om manieren te vinden om Big Data te benutten om hun kennis te ontwikkelen.
Solidariteit tussen KMO`s kan een kracht worden, evenwel binnen de grenzen van hun beleid voor de bescherming van bedrijfsgegevens en van de wetten op de individuele rechten. Het op gestructureerde manier delen van hun rekenkracht en hun data bijvoorbeeld laat hen toe om te genieten van een uitgebreidere gegevensbank, van hogere kwaliteit, waaruit zij meer inlichtingen kunnen halen. Net zoals bij het "crowdsourcing" laat deze rijkere database hen toe om het gedrag en de noden van de klanten beter te begrijpen, hen een aangepast aanbod te bieden en te weten in welke activiteitensector zij moeten investeren.

Trend 3: blockchain, of hoe vertrouwen opbouwen in het digitale tijdperk
De ondernemingen hebben er ook alle belang bij om te bepalen of de blockchain hun huidig business model zal beïnvloeden. Deze innovatieve aanpak zou in het bijzonder effect hebben op alle beroepen die als tussenpersoon tussen twee partijen dienen, zoals advocaten, notarissen, immobiliënmakelaars of financiers. De blockchain zou ook een impact moeten hebben op de werkwijze van boekhouders, want zij elimineert een belangrijk deel van de werklast die vandaag aan dit beroep vasthangt, zoals het verifiëren en registreren van transacties, transferten van fondsen of betalingen van facturen.

Wat zijn de principes van de blockchain?
Een blockchain organiseert de uitwisseling van digitale activa tussen twee partijen op een volkomen nieuwe manier. In plaats van langs vertrouwde derden te passeren of langs tussenpersonen (banken, notarissen, publieke overheden, commerciële platformen, enz.) om de uitwisseling van bepaalde activa te legitimeren (zoals digitale eigendommen, digitale goederen, digitale contracten of zelfs financiële transacties door middel van een virtuele munt zoals de Bitcoin), laat de blockchain een rechtstreekse, beveiligde en duurzame transfer toe tussen twee partijen. Een groot, gedistribueerd en gedecentraliseerd logboek (namelijk een database met activa gedeeld met verschillende deelnemers), gecombineerd met crypto-economische algoritmes vormt de basistechnologie van een blockchain. De deelnemers aan een blockchain, die nodes genoemd worden, hebben toegang tot een groot gedistribueerd boek dat alle relevante digitale activa opsomt. Alle leden van dit netwerk bezitten een identieke kopie van dit boekhoudregister. Elke wijziging die er uitgevoerd wordt, wordt binnen enkele minuten of seconden bij alle kopieën ervan toegepast. Dankzij dit transparant systeem kan er een vertrouwensrelatie gebouw worden tussen de nodes, zonder de tussenkomst van een externe autoriteit om de transacties te legitimeren.

Trend 4: Grondige wijziging van de financiële stromen
De manier waarop mensen hun geld beheren en fondsen van de ene rekening naar de andere overdragen kende al een radicale transformatie: aan de "front-end" kant laten "in-app" betaaloplossingen (binnen de applicatie zelf) de gebruikers toe om betalingen met één klik uit te voeren en producten via mobiele toestellen of websites te kopen. Heel wat apps zijn nu al voorzien van deze functionaliteit. Wat de back-end echter betreft blijven systemen zoals boekhoudsoftware achter door hun gebrek aan gebruiksvriendelijkheid en integratie. Het is bijvoorbeeld voor bedrijven haast onmogelijk om hun facturen met één klik te regelen of hun financiële transacties met hun partners, leveranciers en banken gemakkelijk te beheren.
In 2017 zullen steeds meer oplossingen de bedrijven in staat stellen om van begin tot einde een waardeketen van betalingen met hun leveranciers en klanten uit te bouwen. Deze nieuwe methoden van onmiddellijke, multichannel betalingen, op elk moment en elke plaats, zullen volledig geïntegreerd worden in het financieel boekhoudsysteem van de bedrijven van morgen. Alle geïnteresseerde partijen, zoals de e-commerce platformen, banken, FinTech of partners, zullen van open API`s gebruik kunnen maken die het creëren van nieuwe diensten zullen aanmoedigen, met een transparante, volledig geautomatiseerde verwerking van betalingen en financiële transacties.

Trend 5: Infrastructuur gebaseerd op platformen
In 2017 zullen steeds meer KMO hun autonome on-site softwaresystemen vervangen door geïntegreerde software oplossingen die draaien op cloudplatformen van internationale omvang, die hun gebruikers tal van professionele toepassingen bieden en geïntegreerde diensten. De bedrijven zullen bovendien gebruik kunnen maken van platformen voor mobiele apps, zoals wat aangeboden wordt in het kader van het MPP-programma van Apple. Het voornaamste voordeel van deze platformen is dat zij kleine bedrijven innovatieve professionele softwarediensten en -oplossingen ter beschikking stellen waarvoor zij vijf jaar geleden de middelen nog niet hadden. Deze cloudplatformen democratiseren voor de bedrijven de toegang tot geavanceerde applicaties en tot intelligente meegroeiende technologieën. Met die technologieën ontdekken de ondernemers nieuwe werkmethoden en kunnen zij de infrastructuur benutten die zij nodig hebben om allerlei soorten data van hun partners te ontvangen of van het Internet of Things, die te analyseren en dan, een beetje als een "Citizen Developer", nieuwe productieve oplossingen te creëren.

Trend 6: Opkomst van nieuwe diensten en professionele profielen dankzij het Internet of Things
De KMO moeten op de loer liggen voor de nieuwe opportuniteiten die het Internet of Things biedt. De enorme stroom data, afkomstig van een grote diversiteit aan sensoren die in machines, voertuigen, mobiele en immobiele voorwerpen geïntegreerd zijn, in kleding of zelfs in de mens zelf (voor medische opvolging bijvoorbeeld) zal hen een kostbare goudmijn aan informatie bieden waarvan zij gebruik kunnen maken om een massa nieuwe diensten te bedenken.
De KMO moeten nadenken over de manier waarop zij deze datastream kunnen benutten om hun activiteit uit te breiden:
- De mechanische bedrijven zullen nieuwe diensten uitwerken, zoals predictief onderhoud, voor een grote waaier aan technische infrastructuren.
- Logistiekbedrijven zullen de navigatie van hun vloot camions kunnen optimaliseren door zich te baseren op de verkeersdata afkomstig van verschillende bronnen, onder andere "slimme steden" (verkeerslichten, openbare wegen, andere voertuigen, enz.).
- Conciërgediensten zullen diverse monitoringdiensten ontwikkelen dankzij de nieuwe technologieën van het slimme huis.
- Distributiebedrijven en handelaars zullen zich koppelen aan toestellen uit het slimme huis, zoals ijskasten of apparaatjes als de "Dash Button" van Amazon, om hun klanten automatisch en anticiperend te bevoorraden met producten en diensten.
- Mobiele medische diensten zullen kunnen profiteren van een massa nieuwe toestellen om te innoveren (verbetering van de verzorging van oudere personen die alleen thuis wonen, enz.).
In 2017 zullen alle bedrijven het beeld dat zij van zichzelf hebben, moeten veranderen, zij zullen zich moeten beschouwen als technologische spelers. Willen zij competitief blijven, dan zullen zij de opportuniteiten moeten grijpen die deze veranderingen bieden en bijna elk aspect van hun min of meer traditionele werkwijze moeten herdenken. Dankzij deze nieuwe technologieën zouden administratieve taken binnenkort even eenvoudig kunnen worden als een sms sturen naar een vriend, of volledig geautomatiseerd kunnen worden dankzij machine learning. In plaats van hun tijd te verliezen met elementaire administratieve procedures, zullen de ondernemers zich volledig kunnen wijden aan de ontwikkeling van hun activiteit, terwijl zij ondertussen ook meewerken aan de ontwikkeling van hun communities en de economische groei.

Back to top button
Close
Close