Connect with us
Marketing Automation Summit

De spelers van de reclamewereld reageren (eindelijk) op de toename van adblockers

woman-sunglasses

Market news

De spelers van de reclamewereld reageren (eindelijk) op de toename van adblockers

De spelers van de reclamewereld reageren (eindelijk) op de toename van adblockers

Een belangrijke coalitie van spelers uit de reclamesector in West-Europa en de Verenigde Staten heeft opgeroepen om een einde te maken aande  opdringerige formaten van online-advertenties die geleid hebben tot de installatie van software om reclame te blokkeren.

Tot de irritante formaten die deze drukkingsgroep heeft geïdentificeerd behoren de pop-up vensters, video`s met geluid die vanzelf beginnen te spelen, knipperende, bewegende boodschappen en reclame in volledig scherm die de content bedekt die de gebruiker wil lezen of bekijken.

De explosieve toename van het gebruik van tools om advertenties te blokkeren heeft binnen de sector het debat heropend: moeten de irritante praktijken bij advertenties afgeremd worden of moet men de gebruiker gewoon verhinderen om een adblocker te gebruiken.

De "Coalition for Better Ads" (Coalitie voor betere advertenties) heeft woensdag zijn voornemen aangekondigd om niet-bindende normen toe te passen, gebaseerd op een studie waarbij meer dan 25.000 internauten op vaste en mobiele netwerken de verschillende advertentieformaten geëvalueerd hebben.

Zes webformaten en 12 mobiele formaten afgeraden
Volgens de groep zijn zes advertentieformaten op het web en 12 andere voor het mobiele toestel onaanvaardbaar voor de gebruiker; de groep spoort de adverteerders dan ook aan om die niet meer te gebruiken.

De reclameformaten die door de coalitie geïdentificeerd werden "waren al jarenlang afgeraden door deze organisaties maar komen nog altijd vaak voor", merkt Matti Littunen op, analist bij onderzoeksbureau Enders Analysis, gespecialiseerd in digitale media.

De coalitie bestaat uit grote federaties van de reclame-industrie in Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland en de Verenigde Staten, online reclamegiganten zoals Google en Facebook, adverteerders zoals Procter & Gamble en Unilever, en nieuwsgroepen zoals News Corp, de Washington Post en Thomson Reuters.

"Gezien de omvang van onze participatie is het een goede gelegenheid om niet alleen te noteren wat de gebruiker niét wil, maar ook om op te voeden en stappen te zetten om van de online-ervaring een realiteit te maken", aldus Chuck Curran, advocaat van de coalitie tijdens een telefonische persconferentie.

"We moeten het moment kunnen vastleggen waarop de gebruiker niet alleen ontevreden is met de reclame-ervaring maar ook waar hij meer geneigd is om adblockers te gebruiken (…)."

Het blokkeren van advertenties, een fenomeen dat sinds 2013 voortdurend toeneemt, is iets waarbij 615 miljoen computers of mobiele toestellen betrokken waren in 2016, wat 30% meer is dan een jaar geleden, aldus ramingen van PageFair, een Iers bedrijf dat tools aanbiedt om te kampen tegen de uitbreiding van adblockers. In verhouding tot het aantal internauten wereldwijd gaat het om 11% van de bevolking.

In 2015 had Facebook,  na Google het tweede grootste reclameplatform ter wereld, al gewaarschuwd dat anti-reclamesoftware een weerslag had op zijn omzetcijfer. Sindsdien heeft de groep gereageerd door de onpopulaire reclameformaten drastisch te verminderen terwijl het op zijn site ook een technologie uitrolde om adblockers tegen te gaan.
(via Reuters)



Snelle tips

Bent u op zoek naar een reclamebureau?
Onze partner Sortlist helpt u de ideale partner te vinden!

Vind mijn reclamebureau
Click to comment
Marketing Automation Summit 2017

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top