Connect with us
Digital transformation

Hoe gaan Worldline en Ingenico om met de digitalisering van de betaalsector?

woman-sunglasses

Market news

Hoe gaan Worldline en Ingenico om met de digitalisering van de betaalsector?

Hoe gaan Worldline en Ingenico om met de digitalisering van de betaalsector?

Ingenico en Worldline zullen hun acquisities moeten versnellen, vooral dan in nieuwe technologieën, willen zij niet buitenspel gezet worden als gevolg van de nieuwe consolidatiegolf in de betaalsector, zo menen analisten.

De twee laatste megafusies worden momenteel afgesloten zonder hen: Vantiv heeft begin augustus zijn aanbod tot overname van het Britse Wordpay afgerond, terwijl de Amerikaanse betaalgiganten Visa en Mastercard genoemd worden als potentiële overnemers van het Deense Nets. De CEO van Ingenico had in juni aan Reuters verklaard dat Worldpay, dat hij in 2015 bekeken had, nu "buiten bereik lag", en dat Worldline in 2014 behoorde tot de kandidaten voor de overname van Nets, wat nu niet meer het geval is.

De evolutie op de beurs spreekt voor zich: de hausses sinds begin van het jaar van Ingenico en Worldline zijn niet te vergelijken met de steile klim van Worldpay of het Duitse Wirecard. Het tricolore duo heeft dan ook flink ingeboet aan beurskapitalisatie, en bevindt zich in tweede divisie, dat terwijl een groep zoals Ingenico begin van het jaar een waarde had die dicht bij die van Wirecard lag.

"De initiële consolidatiegolf in de sector van de betaaldiensten, die enkele jaren geleden begon, zou in de volgende jaren nog sneller kunnen gaan", stelt Kepler vast in een recente nota, waarbij hij als grootste slokoppen de grote leveranciers van betaalsystemen citeert, banken en private equity fondsen. Het Britse Paysafe heeft bijvoorbeeld begin augustus een aanbod van drie miljard pond aanvaard van een consortium van fondsen, beheerd door Blackstone en CVC Capital Partners.

Worldline en Ingenico, die het M&A in hun DNA hebben zitten, blijven behoren tot de belangrijkste consolidators van de Europese betaalsector, met elk van hen een oorlogskas  die tussen één en anderhalf miljard euro ligt, aldus HSBC. Maar de specifieke kenmerken op vlak van regelgeving en fiscaliteit van het dertigtal Europese landen maken de consolidatie op het Oude continent veel lastiger dan in de Verenigde Staten, een uitgebreide markt die grote nationale banken telt, onderlijnt HSBC.

"Grensoverschrijdende acquisities zijn minder voor de hand liggend", meent de bank in een nota, eraan toevoegend eerder nieuwe acquisities te verwachten van niche-technologieën. En daarom zijn de Franse kampioenen van potentiële consolidators nu het favoriete doelwit geworden, het onderwerp van regelmatig weerkerende speculatie.

Worldline, dat in 2014 op de Beurs gebracht werd door zijn meerderheidsaandeelhouder Atos, wacht nog altijd op de overname die hem van versnelling hoger doet schakelen, en rijgt kleine acquisities aaneen, stukje bij beetje terrein winnend. Ingenico heeft het Zweedse Bambora overgenomen voor 1,5 miljard euro (tegen aan aanbod van 8,8 miljard gedaan op zijn ex-doelwit Worldpay) en hoopt zo groter te worden in de Verenigde Staten, waar de start op zich laat wachten.

"Het blijkt dat er een samenloop geweest is van twee mogelijkheden voor grote deals in de betaalindustrie. Maar, voor dit gebeurt, was de betaalmarkt bruisend op vlak van M&A opportuniteiten", beklemtoont de financiële directeur van Atos, Elie Girard, ter gelegenheid van de zesmaandelijkse resultaten.

Op basis van de PER over de 12 volgende maanden, lijkt Ingenico even aantrekkelijk als Nets, waarbij Worldline een veel hoger veelvoud vertoont naast Worldpay en Wirecard.

Willen Ingenico en Worldline hier goed uitkomen, zal afhangen van hun vermogen om zich aan de groeiende convergentie van de commerciële kanalen aan te passen (winkels, internet en mobiel toestel) en aan innovaties , door steeds diversere betaalformules aan te bieden, zoals systemen waarbij men een product opnieuw kan bestellen in functie van de consumptiegewoontes van een klant.

De Europese betaalsector, die erg gefragmenteerd is, vertoont ook een tamelijk zwakke penetratie, momenteel ongeveer 50%.

Maar de tech giganten komen oprukken: de GAAFA (Google, Amazon, Facebook, Apple en het Chinese Alibaba) willen ook hun stuk van de taart van de lucratieve betaalmarkt en in China maken de nieuwe betaalsystemen met "QR codes" furore bij de gebruikers.
(via Reuters)

Snelle tips

Bent u op zoek naar een reclamebureau?
Onze partner Sortlist helpt u de ideale partner te vinden!

Vind mijn reclamebureau
Click to comment
Marketing Automation Summit 2017

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top