Politieke advertenties binnenkort transparanter op Facebook

Facebook zal zijn politieke advertenties transparanter maken, zo kondigde een verantwoordelijke van de groep vrijdag aan, in de aanloop naar de audit in het Congres van verschillende sociale netwerken, die gehouden wordt in het kader van het onderzoek naar Russische inmenging in de presidentscampagne.

post-image-3

Volgend jaar zullen publieke archieven opengesteld worden, waar de gebruikers in detail de advertenties zullen kunnen raadplegen die op het platform verspreid werden met betrekking tot de wettelijke verkiezingen van 2018, zo kondigde Rob Goldman vrijdag aan, Vice President advertenties bij Facebook.

De sommen die aan de publiciteit besteed werden, de demografische samenstelling van het publiek dat door deze advertenties bereikt werd, zullen ook onthuld worden. De archieven, die de advertenties zullen bevatten vanaf 2018, zullen een periode van vier jaar dekken.

Geconfronteerd met de kritiek dat het in 2016 niet genoeg gedaan zou hebben om verkiezingsmanipulatie te voorkomen, had Facebook verleden maand beloofd om zijn politieke advertenties beter te beheren, door om te beginnen aan het Congres een 3.000 advertenties te leveren die verspreid waren door in Rusland gebaseerde internauten voor en na de verkiezing van Donald Trump.

Het gebruik van sociale netwerken bij verkiezingscampagnes kende de laatste jaren in de Verenigde Staten een explosieve groei, naarmate de targeting-technologie van netwerken zoals Facebook geperfectioneerd werd. Deze advertenties zijn over het algemeen enkel zichtbaar door de gekozen doelgroep, wat de verdedigers van de transparantie bij het verkiezingsproces doet vrezen voor uitwassen.

Het archiveringsproject getuigt van een koerswijziging bij het beleid van Facebook, dat tot nu terughoudend was om enige informatie op dat vlak te vertrekken. In juni had de groep immers nog aan Reuters verklaard dat hij van plan was om politieke advertenties net zo te behandelen als alle andere reclame-content, en dat hij meende dat het aanmaken van een uniek register de vertrouwelijkheid van de adverteerders in gevaar zou brengen.

De  advocaten van Facebook, Google en Twitter zullen volgende week in drie parlementaire commissies gehoord worden over de vermeende inmenging van Rusland in de campagne, evenals over een wetsontwerp dat hen zou kunnen verplichten om politieke advertenties aan te geven.

Back to top button
Close
Close