Connect with us
Social Media Summit

Vliegende taxi's: binnenkort realiteit dankzij Uber en de NASA

woman-sunglasses

Innovation

Vliegende taxi's: binnenkort realiteit dankzij Uber en de NASA

Vliegende taxi's: binnenkort realiteit dankzij Uber en de NASA

Uber werkt samen met de NASA om goedkope vliegende taxi`sen een verkeerscontrolesysteem voor lage hoogte op punt te zette.

Uber heeft woensdag een partnerschap voorgesteld met het Amerikaanse ruimtevaartagentschap om vliegende taxi`s op punt te stellen, die volgens het ride-sharing bedrijf zuinig zouden zijn, naast een systeem voor het controleren van luchtverkeer op lage hoogte.

Het bedrijf heeft ook bekend gemaakt dat, naast Dallas Fort-Worth in Texas, en het emiraat van Dubai, die al aangekondigd waren als pilootsite voor dit programma dat UberAir gedoopt werd, ook Los Angeles toegevoegd wordt als testsite.

"De deelname van Uber aan een project voor het beheer van het verkeer van toestellen zonder chauffeur -drones- van de NASA zou het bedrijf moeten helpen om zijn doelstelling te bereiken, namelijk tegen 2020 UberAir vluchten starten in verschillende Amerikaanse steden", aldus een persbericht.

Het ride-sharing bedrijf wil "andere samenwerkingsmogelijkheden met de NASA verkennen, die een belangrijke rol zullen spelen bij het ontsluiten van nieuwe markten in mobiliteit via de lucht". De eerste demovluchten zijn voorzien voor 2020, en een overstap naar een commerciële fase voor 2023, met de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles in het vooruitzicht.

Deze vluchten zullen in het begin nog een piloot aan boord hebben, alhoewel dat in de toekomst geautomatiseerd kunnen worden, zo verklaarde een woordvoerder aan het AFP, Matthew Wing. "In het kader van zijn Elevate-project wil Uber een netwerk van kleine elektrische luchtvaarttoestellen laten rondvliegen in verschillende steden over de hele wereld, zodat de mensen vluchten kunnen delen in dichtbevolkte stedelijke zones", vervolgt Uber in zijn persbericht.

Het persdossier kondigt aan dat een reis in UberAir tussen de luchthaven van Los Angeles en de evenementenruimte Staples Center bijvoorbeeld 27 minuten zou duren, wat drie keer minder tijd is dan met de auto.

Deze toestellen die verticaal opstijgen en landen (VTOL) "verschillen van helikopters omdat zij veel stiller zijn, veiliger en betaalbaarder, met meer eerbied voor de omgeving"  zo verzekert het persbericht. Uber zegt dat het verwacht dat een traject in UberAir op termijn gelijkaardig zou worden aan een UberX, het basistraject van de ride-sharing dienst mét chauffeur.

Deze toestellen zouden kunnen opstijgen, landen en zich herladen via een netwerk van "vertiports", die bovenop parkeergebouwen geplaatst  worden, op bestaande zones voorzien voor helikopters, of op ongebruikte terreinen rond verkeerswisselaars.

Uber heeft een video uitgebracht waarin men een gebruikster een UberAir ziet bestellen via haar smartphone, zoals zij zou doen voor een auto. Daarna gaat zij naar de hoogste verdieping van een gebouw om op een "Uber Skyport" aan te komen. Zij scant haar telefoon voor toegang tot het toestel, dat op een hybride lijkt tussen een helikopter en een drone.

 

Click to comment

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top