E-commerce zou 1,6 miljoen per dag kunnen opbrengen

Uit een onderzoek van de universiteit Antwerpen zou blijken dat e-commerce ons elke dag 45.000 euro kost.  Comeos, de federatie van de handel en diensten, berekende dat e-commerce ons land net 1,6 miljoen euro kan opbrengen.

post-image-3

Het onderzoek van de universiteit Antwerpen nam de zogenaamde ‘last mile’ onder de loep.  Dat is het laatste transport van het verdeelcentrum van e-commercegoederen naar de klant.  Omdat dat traject vaak met aparte bestelwagens wordt georganiseerd zou dat de maatschappij 45.000 euro per dag kosten aan files en luchtvervuiling.  

Comeos voert elk jaar een grootschalig onderzoek uit naar e-commerce.  Uit het jongste rapport blijkt dat de consument zelf vragende partij is van thuisleveringen.  65% van de ondervraagden geeft daar de voorkeur aan.  Er zijn ook alternatieven zoals een afhaalpunt in de winkel of elders maar die zijn minder in trek.  Thuisleveringen zullen dus de norm blijven.

Comeos erkent dat thuisleveringen voor extra kosten zorgt maar de lasten voor de maatschappij worden doorgaans gefinancierd met belastingen en precies daar knelt het schoentje.  Dominique Michel, ceo van Comeos: “Uit ons onderzoek is gebleken dat meer dan de helft van de online bestedingen van de Belgen naar het buitenland vloeit. We bestellen op buitenlandse websites omdat die flexibeler zijn en sneller kunnen leveren. Dat betekent dat de staat een fortuin aan inkomsten misloopt.”  Daarbij gaat het niet enkel over btw-inkomsten.  Dominique Michel: ”De voorbije 5 jaar zijn er 15,000 jobs in onze buurlanden bijgekomen voor logistieke activiteiten van e-commerce.  Als al die jobs er in ons land waren bijgekomen, dan betekende dat een surplus voor de sociale zekerheid van 1,6 miljoen per dag.  En dan hadden we niet alleen de lasten van e-commerce maar ook de lusten.”

Het aandeel van e-commercebestedingen zal in de toekomst nog stijgen. Nu is dat 7% maar de volgende jaren zal dat groeien naar 10% en meer. Dominique Michel: “Samen moeten we een oplossing zoeken om de ‘last mile’ zo efficiënt mogelijk te organiseren. Maar we moeten vooral zorgen dat onze e-commerce-activiteiten weer competitief worden ten opzichte van onze buurlanden.  De flexibiliteit van de arbeidsomstandigheden speelt daar een belangrijke rol maar evenzeer de loonkost. ”

Back to top button
Close
Close