Connect with us
Social Media Summit

De Belgische start-up YouMeal haalt 800.000 euro op

woman-sunglasses

Start-up

De Belgische start-up YouMeal haalt 800.000 euro op

De Belgische start-up YouMeal haalt 800.000 euro op

Met dit geld wil de spin-off van de UCL, gespecialiseerd in de verwerking van voedseldata, commerciële medewerkers aanwerven en de informatica internaliseren.

Opgeschrikt door de verschillende voedselschandalen maken consumenten zich steeds meer zorgen over wat er op hun bord komt. YouMeal, de in Louvan-la-Neuve gevestigde start-up, komt ter hulp: hij surft op de "healthy" golf die er heerst en helpt restauranthouders om hun klanten te informeren over de samenstelling van hun recepten.

Dat is geen simpele taak. "Deze informatie is erg weinig georganiseerd", vertrouwt Rémy Tasse, CEO van YouMeal, toe aan onze collega`s van Trends. De databases zijn afkomstig van meerdere bronnen (overheden, verenigingen, industrieën, enz) die hen aanbieden in verschillende formaten en met verschillende benamingen. YouMeal schept orde in deze informatie. Meer nog: het verbetert die. De start-up gebruikt machine learning om de fouten op te sporen door de software te draaien op grote volumes data.

Een van de klanten van het jonge bedrijf is Compass, de grootste industriële traiteur ter wereld. Die gebruikt de oplossing in 14 van zijn bedrijfsrestaurants in het Koninkrijk, (met name ING en de Europese Commissie). Ook restaurantketen Lunch Garden is klant bij YouMeal,net als de universiteitsrestaurants van de UCL. Voor deze spelers in collectieve restaurants ontwikkelt de start-up gepersonaliseerde informatiefiches, die de data verzamelen waarover zij willen communiceren: het gehalte aan suiker, de aanwezigheid van verzadigde vetten, allergenen, enz. Al die voedingsinformatie -die gaat van de samenstelling tot de milieu-impact van de bereiding van de maaltijd- wordt tevens samengevat in de vorm van een green index, een project dat bij de UCL ontwikkeld werd door Sophie Flagothier, een van de oprichters van YouMeal.

"Wij willen snel akkoorden tekenen met grote internationale klanten om zo onmisbaar te worden", stelt Rémy Tasse. De drie beleggers die deelnamen aan deze fondsenwerving zijn overheidsinvesteringsmaatschappij Sambrinvest, het investeringsfonds scaleUp en Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize.

Click to comment
wintercampus

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top