Hoe JBC zich transformeert door op innovatie in te zetten

De Belgische keten van confectiekleding opent officieel zijn Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. Doel: een betere klantenervaring bieden dankzij technologische innovaties op basis van bijvoorbeeld bewegingssensoren, gepersonaliseerde boodschappen in het verkooppunt, e.a.

post-image-3

Het koopgedrag van de gebruiker evolueert snel, in lijn met de technologische evoluties. Daarom is de Belgische confectieketen in zijn Innovation Lab op zoek gegaan naar relevante oplossingen om zijn klanten beter te helpen bij hun shopping in de winkel of online.

De innovatieve strategie van de groep JBC baseert zich dan ook gewoon op de behoeften van zijn klanten. Concreet is het merk dus op zoek naar innovaties die de winkelervaring van de klanten nog meer kunnen verbeteren door personalisering, als onderdeel van een technologische samenwerking tussen klanten, start-ups en onderzoekscentra.

"De technologie speelt de rol van facilitator, maar mag in geen geval als vertrekpunt dienen, en evenmin een hindernis vormen", aldus Dennis Gommé, Digital Innovation Expert bij JBC.

Alle innovaties werden twee tot vier maanden getest in het JBC Innovation Lab. Zij worden voortdurend geëvalueerd en aangepast. Drie criteria bepalen of een innovatie uitgerold zal worden in de JBC-winkels in België. "De oplossing moet beantwoorden aan een behoefte van de klanten, en moet ook interessant genoeg zijn voor de JBC-klant van morgen. Ook de haalbaarheid en rendabiliteit van elke innovatie worden onderzocht", stelt Dennis Gommé.

Met andere woorden, "de innovaties moeten een echte meerwaarde betekenen voor de klanten en hen helpen bij hun shopping".

Analyse in het verkooppunt en personalisering van de kledingstukken
JBC test momenteel in zijn Innovation Lab bewegingssensoren uit, gepersonaliseerde boodschappen in het verkooppunt, een pop-up printshop en een feedbacktotem. Het wil zo de winkelinrichting beter kunnen aanpassen aan het koopgedrag van de klanten zodat die gemakkelijk vinden wat zij zoeken. De bewegingsdetectie moet op termijn een antwoord bieden op deze uitdaging.

JBC werkt trouwens een oplossing uit voor de personalisering van kleding in de winkel, met de hulp van de Gentse start-up Flâneur. Het Innovation Lab herbergt ook een pop-up printshop, waarmee klanten hun artikel ter plaatse kunnen laten aanpassen. En het merk test tot slot ook oplossingen uit om feedback van de klanten te verkrijgen, om zo snel de innovaties waar nodig bij te sturen.

Back to top button
Close
Close