De Facebook newsfeed: wat er gaat veranderen

Mark Zuckerberg en zijn teams hebben beslist om het algoritme van het sociale netwerk overhoop te gooien zodat de prioriteiten ervan veranderen. Voortaan meer nadruk op de postings van vrienden en familie en gedaan met de publieke content! Een wijziging die de media en merken helemaal niet zint, want hun postings zullen minder zichtbaar worden in de newsfeed.  

post-image-3

Het rijk van de video`s die door de uitgevers op het sociale netwerk gepost worden, nadert zijn einde. "Wij hebben Facebook gecreëerd om de mensen te helpen om verbonden te blijven en hen dicht bij de personen te brengen die belangrijk zijn voor hen", zo verklaarde Mark Zuckerberg. "Recent hebben wij feedback van onze gebruikers gekregen dat de publieke content -de postings van bedrijven, merken en media- de persoonlijke momenten overschaduwen", aldus Zuckerberg.

Facebook, dat de vier populairste smartphone apps ter wereld bezit, waaronder Instagram, heeft jarenlang voorrang gegeven aan content waarvan gedacht wordt dat de internauten die goed vinden volgens de resultaten van complexe algoritmes, door zich te baseren op de commentaren, de `Likes` en andere tools die op een of andere manier hun interesse duidelijk maken.

"Door deze veranderingen door te voeren, verwacht ik dat de tijd die de gebruikers op Facebook doorbrengen en de mate van engagement, zullen verminderen. Maar ik hoop ook dat de tijd dié zij op Facebook doorbrengen, nuttiger zal zijn", verklaarde hij. "Als wij de juiste keuze maken, dan denk ik dat dit op lange termijn een goede zaak is voor onze community en onze business", voegt Mark Zuckerberg eraan toe. John Hegeman, Vice President van Facebook heeft trouwens verklaard dat deze wijzigingen geen impact zouden hebben op de reclame op het sociaal netwerk.

De laatste maanden klonk het verwijt dat de algoritmes van het belangrijkste sociale netwerk fake news in de newsfeed van de gebruikers voorrang gaf, en de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 beïnvloed hebben, alsook de politieke discussie in tal van andere landen. Facebook had in 2016 bekend gemaakt dat Russische agenten het netwerk gebruikt hadden om provocatieve boodschappen te verspreiden en zo de Amerikaanse kiezers te beïnvloeden. Het Congres moet zich deze maand buigen over de rol van sociale media als Facebook, Twitter en YouTube, het filiaal van Alphabet, het moederbedrijf van Google, bij het verspreiden van propagandaboodschappen. Mark Zuckerberg heeft verklaard dat een herwerking van de producten van het bedrijf, te beginnen bij de wijzigingen aan de algoritmes die de newsfeed controleren, zou moeten helpen om een antwoord te bieden op die bezorgdheid.

Back to top button
Close
Close