Volgens Brussel verwijderen de sociale netwerken haatberichten sneller.

De sociale netwerken Facebook, Twitter en YouTube slagen er vaker in om haatberichten die hen op hun platform gesignaleerd worden, binnen de 24 uur te analyseren en te verwijderen , zo maakte de Europese Unie vrijdag bekend.

post-image-3

De Europese Commissie heeft verleden jaar geregeld druk uitgeoefend op deze bedrijven om meer te doen tegen de stijging van haatberichten en extreme content op hun platformen.

In mei 2016 hebben Microsoft, Twitter, Facebook en YouTube een gedragscode ondertekend met de EU, die voorzag dat klachten rond dit soort content binnen de 24u behandeld zouden worden. Instagram zal deze code ook gaan volgen, zo stipte de Europese Commissie aan.

De EU heeft de activiteiten van de sociale netwerken einde 2017 gedurende zes weken opgevolgd, en volgens cijfers die het vrijdag bekendmaakte zijn deze bedrijven erin geslaagd om de klachten in 81% van de gevallen in minder dan 24u te behandelen. Uit resultaten van het vorig onderzoek van de EU, uitgevoerd in mei vorig jaar, bleek dat slechts 51% van de klachten in minder dan een dag onderzocht werd.

Het onderzoek van de Commissie voegt eraan toe dat de sociale netwerken 70% verwijderen van de content die hen gesignaleerd werd, tegenover 59,2% bij het vorig onderzoek.

De EU overweegt niet om een 100% verwijdering tot doel te stellen, vermits zij meent dat dit de vrijheid van meningsuiting zou kunnen schaden, zo verklaarde de Europese Commissaris voor Justitie, Consumenten en Gelijke kansen. Vera Jourova verduidelijkte dat zij geen voorstander was van een Europese wet zoals die nu in Duitsland van kracht is, waar de sociale netwerken lasterlijke content of bedreigingen die online gepost worden snel moeten verwijderen, zoniet moeten zij een boete betalen die tot 50 miljoen euro kan gaan. "De goede resultaten van deze collaboratieve aanpak van lasterlijke opmerkingen betekenen niet dat ik carte blanche wil geven aan de technologiereuzen", zo waarschuwde echter de Europese Commissaris.

Onder druk van de Europese regeringen hebben de webgiganten in 2016 verklaard dat zij willen meewerken om extremistische content te verwijderen door een gezamenlijke database te creëren. "De laatste resultaten en het succes van de gedragscode vormen een nieuw bewijs dat de zelfregulering die momenteel van de Commissie de voorkeur krijgt, efficiënt is en dat deze weg verder gevolgd moet worden", verklaarde de directeur public relations van Twitter, Stephen Turner.

Het rapport van de EU noteert dat Facebook de klachten in 89,3% van de gevallen in minder dan 24u geanalyseerd heeft. Twitter deed het in 80,2% van de gevallen en YouTube in 62,7% van de gevallen. Het filiaal van Google heeft trouwens aangekondigd dat het werkt aan de verbetering van zijn machines, zodat die op grote schaal haatberichten kunnen vinden.

De uitspraken waartegen klacht ingediend wordt betreffen het vaakst etnische afkomst, gevolgd door anti-moslim haat en xenofobie, met name lasterlijke uitspraken over migranten en vluchtelingen, zo noteert het rapport nog.

Back to top button
Close
Close