Showpad-oprichters investeren 600.000 in Influo

De financiering van Belgische groeibedrijven zit nog steeds in de lift, en ook onze Belgische ondernemers investeren mee in lokale projecten. Zo bundelen Showpad-oprichters Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere de krachten met hun business angels van het eerste uur voor een kapitaalinjectie in het Gentse Influo. Het technologiebedrijf, dat zich focust op influencer marketing, wil dat kapitaal inzetten voor een snelle en succesvolle internationale expansie.

post-image-3

Uit onderzoek blijkt dat de consument alsmaar minder vertrouwen heeft in merkencommunicatie en reclame. Dat vertrouwen bereikt dit jaar zelfs een dieptepunt, aldus onderzoeksbureau Forrester. Wanneer mensen een product willen kopen, vertrouwen ze vandaag eerder op online beoordelingen, de meningen van kennissen of influencers. De traditionele mond-tot-mondreclame kennen we natuurlijk al langer, maar influencers zijn een recenter gegeven. Influencers zijn mensen met een specifieke expertise die online invloed uitoefenen in een bepaalde niche. Zo zijn lifestyle-influencers bijvoorbeeld erg  in trek, maar kan je evengoed invloedrijk zijn in voeding, interieur of pakweg legoblokjes.

Deze influencers genieten niet alleen een groter vertrouwen van de consument dan traditionele merkenreclame, ze hebben ook een veel trouwer volgerschap. In een wereld van slinkende aandachtsspannen en adblockers worden zij een enorm belangrijke bondgenoot voor merken die in de komende jaren relevant willen blijven. Influo bouwt software en deelt kennis om de nieuwe marketingdiscipline in goede banen te leiden voor zowel influencers als merken en commerciële agentschappen die merken vertegenwoordigen. 

In een wereld van slinkende aandachtsspannen en adblockers worden influencers een enorm belangrijke bondgenoot voor merken die in de komende tien jaar relevant willen blijven.

Want hoewel influencer marketing vooral een nieuw element in de marketingmix is, vergeten vele bedrijven dat de hele discipline vooral om het succesvol beheren en onderhouden van menselijke relaties draait. ‘Influencer marketing is zoveel meer dan een willekeurig gesponsorde Instagrampost,’ beaamt Maarten Kesteloot, CEO van Influo. ‘Je kan de juiste influencers betrekken in al je bedrijfsprocessen, van ontwikkeling tot nazorg. Het is belangrijk om te onthouden dat influencer marketing - en eigenlijk alle marketing - om interpersoonlijke relaties draait. Om die relaties te faciliteren en te blijven ondersteunen, hebben we Influo in het leven geroepen.’

‘In de Benelux hebben we al een uitgebreid en gevarieerd klantenbestand opgebouwd, maar dat is voor ons nog maar het begin’, aldus Kesteloot. ‘Met onze recente kapitaalinjectie willen we ons marktaandeel in de Benelux versterken en Europees het netwerk verder uitbouwen. Influencer marketing is nog een relatief jonge marketingdiscipline, maar het is belangrijk dat we snel handelen want de markt evolueert gigantisch snel. Bedrijven beginnen massaal de meerwaarde van influencer marketing in te zien en springen in een ijltempo op de kar.’

 

‘Het aanbod in technologie die influencer marketing ondersteunt is vandaag nog relatief beperkt’, vindt ook Pieterjan Bouten, mede-oprichter van Showpad. ‘Dit is een opportuun moment om daarin te investeren. Influo onderscheidt zich bovendien van andere spelers door zowel bedrijven als agentschappen te faciliteren.’ Op die manier werden al meer dan 500 campagnes beklonken met multinationals als Estée Lauder, Uber of Samsonite. Maar ook Belgische bedrijven als Veritas, JBC, Colruyt en agentschappen als Dentsu Aegis, Zenithoptimedia en Global Image vonden hun weg naar het Gentse technologiebedrijf.

“Sociale media werd initieel ook erg sceptisch ontvangen, en vandaag is het niet meer weg te denken uit de bedrijvenwereld. Wij zijn ervan overtuigd dat ook influencer marketing een gelijkaardig lot beschoren is.”

‘In de toekomst zullen bedrijven influencer marketing ook veel breder gaan inzetten’, besluit Louis Jonckheere, tevens mede-oprichter van Showpad. ‘Zo zien veel bedrijven voordelen in het hergebruiken van beeldmateriaal dat door Influencers werd aangeleverd. Die zetten ze dan in op eigen social media kanalen of zelfs in print. Een ander voorbeeld is Microsoft, dat influencers inzet om snelle en directe  inzichten te krijgen in de consumentenmarkt. De toepassingsmogelijkheden zijn talrijk maar blijven voorlopig onaangeboord. Sociale media werd initieel ook erg sceptisch ontvangen, en vandaag is het niet meer weg te denken uit de bedrijvenwereld. Wij zijn ervan overtuigd dat ook influencer marketing een gelijkaardig lot beschoren is.’

Back to top button
Close
Close