Hoe overleef je een start-up ? Ontdek Start-up survival

Het boek Start-up Survival bevat de adviezen van vijftig ondernemers die gepokt en gemazeld zijn in de Belgische techscene. Jeroen De Wit, de CEO van het beloftevolle Teamleader, schreef het samen met Robin Geers.

post-image-3

Nog geen acht jaar geleden kreeg Jeroen De Wit de onderscheiding 'Gentse student-ondernemer van het jaar' en was hij nog op zoek naar goed advies en mentoren. Ondertussen is zijn tweede bedrijf, Teamleader, een van de snelstgroeiende Belgische technologiebedrijven van de afgelopen vijf jaar. Het ontwikkelt een onlinedienst om klantenrelaties, facturatie en verwante processen digitaal te kunnen beheren en opvolgen.

Toch is De Wit de eerste om te benadrukken dat hij nog elke dag moet bijleren. Maar hij wou absoluut meewerken aan het boek over start-ups van Robin Geers, een andere jonge ondernemer. "Ik krijg voortdurend vragen van jongeren die willen ondernemen en op zoek zijn naar advies", zegt Jeroen De Wit. "Daarom heeft het boek een zeer praktische insteek, met advies van 49 andere techondernemers. Ik geef wel regelmatig commentaar op basis van mijn ervaringen bij Teamleader (te herkennen aan het icoontje in de voorpublicatie, nvdr). Maar het boek gaat vooral over ondernemen in het algemeen: van het eerste idee en team naar het valideren in de markt, het doorgroeien en de ultieme vraag: zelfstandig blijven groeien of verkopen?"

Die laatste fase dient zich nog niet aan voor Teamleader. Jeroen De Wit en zijn team van ongeveer 190 medewerkers focussen nog volledig op de groei van het marktaandeel in hun zes Europese markten. Afgelopen dinsdag 15 mei hield het zijn Work Smarter-event voor klanten en partners. Teamleader stelde er nieuwe functionaliteiten voor en gaf een update over de platformstrategie. Het bedrijf heeft de absolute prioriteit gemaakt van koppelingen met andere software en platformen. Zodat klanten de data over klanten die ze in Teamleader hebben gestopt, ook kunnen gebruiken om bijvoorbeeld efficiënt nieuwsbrieven te versturen in een e-mailmarketingtool zoals Mailchimp.

Om andere partijen te stimuleren hun software te koppelen, lanceerde het vorig jaar een marketplace. "We zijn een in jaar tijd van 40 naar 170 integraties gegaan die we onze klanten kunnen aanbieden. Dat aanbod willen we nog groter maken en daarom lanceren we een fonds, om ontwikkelaars te steunen die ontbrekende integraties willen maken met andere systemen", zegt De Wit.

Start-up survival loodst je door de vier cruciale fasen van oprichting, de markt betreden, groeien met of zonder investeerders en ten slotte de vraag of je je bedrijf verkoopt of verder blijft groeien. Vijftig topondernemers en -investeerders delen zowel hun successen als valkuilen voor de startende ondernemer. Dit boek koppelt waardevolle inzichten aan best practices. Aan de hand van veelgestelde vragen en do's-and-don'ts biedt het concrete handvatten in elke fase van je onderneming.

Start-up Survival, tacticals van 50 topondernemers, Robin Geers & Jeroen De Wit, Lannoo Campus

 

Back to top button
Close
Close