Bancontact steekt kredietkaarten voorbij bij de online aankopen

De Belgen hebben in het eerste trimester van 2018 al 2,73 miljard euro online besteed. De helft van de gebruikers verkiest nu om via het Bancontact online-systeem te betalen, in plaats van met de kredietkaart. Terwijl PayPal verder oprukt.

post-image-3

De markt van het online winkelen blijft groeien in België. Buiten een sterke stijging van de uitgaven, toont het laatste onderzoek van BeCommerce Market Monitor, uitgevoerd door GfK, ook een stijging aan van het aantal online kopers.

Zo hebben in het eerste trimester 2018 in België maar liefst 7,4 miljoen gebruikers al een aankoop verricht op een website, een stijging met 3% vergeleken met dezelfde periode verleden jaar. Het aantal online aankopen (23 miljoen) steeg van zijn kant met 7% in datzelfde trimester, met een globaal bedrag van de uitgaven geschat op 2,73 miljard euro, wat 12% meer is jaar op jaar.

"Het belang van online shoppen blijft maar groeien, en het vertegenwoordigt vandaag 18% van de totale markt", zo stipt Sofie Geeroms aan, Managing Director van BeCommerce.

De verkoop van diensten gaat nog altijd met het grootste deel van de taart lopen (65% van de aankopen) met in de eerste posities "vliegtickets en accommodatie" (85% van de uitgaven), "tickets voor attracties of evenementen" (77%) en "pakketreizen" (63%).

Wat betaling betreft, de helft van de online kopers verkiest het Bancontact online-systeem, dat al decennia lang goed ingeburgerd is in de handelszaken. Bancontact online neemt met andere woorden een stevige voorsprong op de kredietkaart als populairste betaalmiddel. Want terwijl de kredietkaart nog op kop stond in het eerste trimester van 2017, met 49%, is het nu nog maar 46% van de consumenten die het gebruikt als betaalmiddel.

Bancontact online staat nu drie opeenvolgende trimesters op de eerste positie en rondt de kaap van 50% (51% tegenover 47% verleden jaar).  Paypal van zijn kant slaagt erin zijn derde plaats te verstevigen: deze betaalwijze wordt nu gebruikt door 28% van de gebruikers voor hun online aankopen.

 

Back to top button
Close
Close