Absoluut richt Bridgeneers op en trekt naar London

Communicatiebureau Absoluut heeft in London een nieuw bureau opgericht onder de naam Bridgeneers, bruggenbouwers met een knipoogje naar Brexiteers. Bridgeneers heeft één scherp afgelijnde opdracht: bedrijven en organisaties Brexit-proof maken door betere communicatie. Bridgeneers is ‘single purpose & time limited’ en zal één jaar bestaan. Absoluut zet eigen mensen in, en werkt samen met een reeks UK-specialisten.

post-image-3

Op 29 maart 2019, is de Brexit een feit. Wellicht. In één of andere vorm. Met een soort overgangsregeling. Waarschijnlijk. Niemand weet wat het nu worden zal. Het Brexit-proces munt uit in chaos. Bedrijven en organisaties voelen vandaag al de eerste effecten van die chaos. Opvallend is dat nog maar weinig bedrijven echt bezig zijn met Brexit, op zeer grote bedrijven na. Ze wachten af. Wie is wel actief? Advocaten, boekhouders en consultants van diverse pluimage. The usual suspects.

 

Chaos weegt op relaties. Klanten, leveranciers, personeel, prospects, enz. : ze zijn zenuwachtig. Nochtans kan een goede relatie een storm doorstaan. En communicatie is dé manier om aan die verschillende relaties te werken. Dat is de roeping van de Bridgeneers. Aan welke kant van het Kanaal of de Brexit je ook zit: goeie banden en sterke bruggen, die brengen soelaas. En je kan er sterker uitkomen. Zeker als de concurrentie blijft wachten.

 

Bridgeneers bedient klanten uit België en de UK, maar ook de rest van de EU in hun UK-EU relaties. De Bridgeneers hebben zich gevestigd in East London, vlakbij de innovatie van The Silicon Roundabout en de financiële wereld van The City. Hun permanente bruggenhoofd ligt in de creatieve hotspot van Shoreditch, netjes tussen Mother en W+K in. Maar de Bridgeneers vertrekken vanuit een totaal ander soort denken & handelen, en hebben hoegenaamd geen ambitie om zich een plaats te verwerven in de Londonse advertising scene. Zelfs ‘advertising’ zien ze als brute tool voor een delicate operatie.

 

Het Bridgeneers team bestaat uit diverse mensen van Absoluut en de digitale experts van Absoluut Zulu. De voorbije maanden hebben ze een netwerk van contacten en partners uitgebouwd in de UK voor ‘local knowlegde & support’, zoals het hooggespecialiseerde PR bureau Missive. Ook Interpartners, het netwerk waarbij Absoluut aangesloten is, ondersteunt actief. De Bridgeneers zijn al aan de slag voor de bestaande klantenportfolio van Absoluut en Absoluut Zulu en heeft verschillende prospecten in de pipeline.

 

Absoluut heeft een lange traditie in het communiceren over complexe en/of delicate issues in de publieke omgeving. Van cyber security over zeldzame ziekten tot partnergeweld. Daarnaast is het bureau traditioneel sterk in de ondernemers- en B2B-wereld, met verschillende internationale accounts. Combineer dat met de diepe digitale en contentexpertise van hun zusterbureau Absoluut Zulu plus de sterke groei in hun internationale relaties, en je krijgt de perfecte voorwaarden voor het Bridgeneersinitiatief.

 

 

 

Maar er is meer, stelt Ronny Schildermans, founder en creatief directeur: “Ons bedrijf telt al meer dan 16 jaar een gezonde, organische groei. Toen ik het heb opgericht, waren we met 2. Nu met 40. We kunnen vlot zo verder voortbollen. We hebben onze eigen plek, cultuur en expertise. Met een ontzettend sterk en trouw team. Bewezen waarde is goed, maar we moeten ons blijven uitdagen. Traditie mag niet oubollig of zelfgenoegzaam worden.”

 

Dat beaamt Joris Mateusen, partner en strategisch directeur van Absoluut: “Onze sector munt uit in creativiteit, omhelst trends, is nieuwsgierig van aard. Maar als je wat meer afstand neemt, zie je dat het er op zakelijk vlak al bij al nogal traditioneel en routineus aan toegaat. Dezelfde denkwijzes als in de Mad Men-tijd maar dan met nieuwe middelen, continue focus op awards, vernieuwing wordt vaak ingekocht in plaats van zelf ontwikkeld. Terwijl de fundamenten van de advertisingsector beven, doet iedereen verder met ‘business as usual’. FAGA (Facebook, Apple, Google, Amazon) en de Big Four consultancy firms met o.a. Deloitte en Accenture veranderen de wetten en paradigma’s. Kan je als onafhankelijke Vlaamse KMO daarin floreren? Ja, maar met een andere manier van denken en doen. Scherper, sneller, unieker, creatiever.”

 

“Bridgeneers past daar helemaal in”, besluit Ronny Schildermans, “En we hebben nog plannen. Eind 2018 lanceren we ons volgende avontuur. Ditmaal geen tijdelijke expeditie, maar een nieuwe richting in marketing.” “En ondertussen iets superlokaals in food & retail.” vult Joris Mateusen aan. “Ideeën zat hier. Onze business.”

 

 

 

 

Back to top button
Close
Close