Storyme zet snelle expansie verder in het buitenland met nieuwe investeerder

In 2013 ontstond StoryMe als ambitieuze start-up met een duidelijke missie: complexe onderwerpen eenvoudig uitleggen met animatievideo’s. Vijf jaar later is niet alleen hun aanbod, maar ook hun bedrijf exponentieel gegroeid in België en zijn de eerste stappen gezet in het buitenland. De initiële groei was deels te danken aan de eerste partners die van meet af aan geloofden in het concept, het team en de markt. Na vijf jaar is het bedrijf echter klaar voor de volgende fase, waarbij internationalisering op de eerste plaats staat. Om het bedrijf te schalen werd gekozen voor een nieuwe investeerder met de nodige ervaring.

post-image-3

Van start-up naar scale-up

Zoals elk beginnend bedrijf, heeft ook StoryMe enkele groeipijnen en uitdagingen moeten overwinnen om te kunnen staan waar ze nu staan. Een eerste uitdaging was de zoektocht naar geschikte talenten terwijl de war for talent heviger woedt dan ooit. De unieke bedrijfscultuur doortrekken en deze communiceren via video was hierbij absoluut de sleutel tot succesvolle rekrutering. In het begin werd het productieteam al snel uitgebreid, maar sinds het business model veranderd is van louter productie naar videostrategie, is ook de nood aan videostrategen en senior profielen gegroeid. Het nieuwe business model betekende een grote shift in alle bestaande processen van StoryMe en vroeg bovendien om nieuwe producten die een nieuw soort klanten konden aantrekken.  

Met de eerste stappen naar het buitenland ging de start-up een tweede uitdaging aan. In 2016 zag StoryMe zijn kans om uit te breiden naar Zurich, maar het business model van toen bleek nog niet schaalbaar genoeg. Ook de gesloten, protectionistische markt van Zwitserland belemmerde het proces en uiteindelijk werd het project stopgezet. Deze eerste misslag was een intensief maar doeltreffend leertraject voor StoryMe, waardoor ze een jaar later een eerste succesvolle uitbreiding konden aankondigen in Londen. Al snel sleepten ze er enkele grote deals in de wacht met klanten als Bank of America, Volvo en Microsoft. Sindsdien heeft StoryMe zich definitief gepositioneerd op de Engelse markt en blijft het aantal binnenkomende opdrachten er sterk toenemen.

Nieuwe fase, nieuwe investeerder

Om hun ambitieuze internationalisering echt waar te maken, koos StoryMe in mei 2018 voor een nieuwe start met een externe investeerder om het Belgische succesverhaal te kopiëren naar het buitenland. Het StoryMe team had sinds de eerste ontmoeting een klik met de nieuwe investeerder, Jerôme Lhoist, waar ze vanaf nu nauw mee zullen samenwerken. Als ondernemer heeft hij dezelfde ambitie om de snelle expansie van StoryMe in België opnieuw waar te maken in het buitenland.

"Ik geloof enorm in de toekomst van video en in de shift die het team gemaakt heeft naar videostrategie. Ook de combinatie van de unieke StoryMe start-upcultuur en mijn analytische achtergrond als ondernemer leken ons meteen een goede match.” zegt Jerôme Lhoist. Als nieuwe partner zal Lhoist helpen om de gemaakte investeringen te financieren en de nodige slagkracht bieden om StoryMe uit te bouwen tot een succesvolle internationale scale-up.
 

Uniek business model in een groeiende videomarkt

Bedrijven snappen de kracht van video, en ook bij StoryMe merken ze dat de vraag naar video blijft groeien. Hun klanten bleven echter vragen naar meer: ze hadden niet alleen video’s nodig, maar ook een sterk plan om deze video’s op het juiste moment en het juiste kanaal aan de juiste doelgroep te tonen. Op die vraag speelt StoryMe in met een strategisch team en nieuwe producten.

“We zijn een jaar geleden overgestapt van louter videoproductie naar professionele begeleiding van bedrijven om video strategisch in te zetten doorheen alle processen, waarbij onze videostrategen een plan op maat maken, de video’s produceren én slim verspreiden om de juiste mensen te bereiken.”  verklaart Lorenzo Bown, Founder & CEO.

Een van die nieuwe producten die StoryMe dit jaar ontwikkeld heeft, is de eerste Videostrategie bot ter wereld. Deze slimme bot stelt bedrijven een aantal vragen over hun sector, doelstellingen en doelpubliek, en berekent dan automatisch de videotypes die zij nodig hebben. Momenteel werkt het bedrijf ook aan mass personalization. Deze nieuwe technologie maakt het mogelijk om vanuit één video duizenden gepersonaliseerde variaties te maken op basis van het profiel van de kijker. In de nieuwe fase van het bedrijf, zal StoryMe ook als enige video agency in België nauw samenwerken met Google dankzij een strategisch partnership dat de twee eerder dit jaar ondertekenden.

Daarom zal StoryMe een deel van het nieuwe kapitaal ook investeren om het strategisch team uit te bouwen in Vlaanderen, Brussel, Wallonië, Londen, Nederland en andere toekomstige kantoren.

Buitenlandse expansie

Dankzij de nieuwe samenwerking met Lhoist, kan StoryMe zich dit jaar opnieuw concentreren op hun internationale uitbreiding. Ook in Londen, waar de start-up intussen al anderhalf jaar actief is, zit video in de lift. Er is steeds meer vraag naar zowel videoproductie als videostrategie, dus als eerste stap zal het huidige team van 3 werknemers daar zeker nog versterkt worden.

Dit jaar verkende StoryMe ook al de Nederlandse markt, en die uitbreiding lijkt een veelbelovende volgende stap. Momenteel wordt er daarom een dedicated team samengesteld om StoryMe Nederland op te starten. Binnenkort zal StoryMe dan ook actief zijn in Nederland, en dat is zeker ook te danken aan de investeerders.

“Verdere marktanalyses moeten uitwijzen wat onze volgende bestemmingen zullen zijn. Dat kan gaan van de Verenigde Staten, tot Scandinavië of de Oost-Europese landen. We denken aan deze landen omdat we van daaruit ook al aanvragen krijgen, maar niets is zeker, en dat maakt het net zo interessant.”  aldus Lorenzo Bown.

Het StoryMe team telt vandaag 80 teamleden en 1 investeerder. Samen beginnen ze vol moed aan de laatste rechte lijn naar een schaalbaar business model om hun succesverhaal ook internationaal waar te maken.

Back to top button
Close
Close