Ook standaarden voor Digital Out-of-Home

Na standaarden voor banners en video ads heeft BAM via zijn expert hub International Standards nu ook technische specificaties uitgewerkt voor advertenties op digitale schermen (Digital Out-of Home).

post-image-3

BAM, de vertegenwoordiger van IAB in ons land, staat via zijn expert hub International Standards, al langer in voor de standaarden voor online reclame. Door een consensus over de formaten van de banner- en video ad-formaten gaan de initiatiefnemers (zowel publishers, sales houses als creatieve bureaus) een wildgroei aan formaten tegen, waardoor de productiekost voor de klant/adverteerder beperkt wordt. Deze standaardisatie zorgt daarnaast voor een efficiëntere opvolging en invulling van online campagnes.

Nu zijn de standaarden uitgebreid naar digitale schermen (Digital Out-of-Home). Dat als gevolg van de samenwerking tussen de voornaamste OOH-spelers, waaronder Clear Channel, JCDecaux, Kinetic en Publifer tot de expert hub.

De specificaties geven mee aan welke technische voorwaarden DOOH-ads moeten voldoen: formaat, duur van de spot, het gebruik van audio, het gewicht van het bestand… Naast enkele algemene specificaties zijn er details voor de 3 verschillende categorieën van formaten: verticale schermen, landscape schermen en ‘impact screens’. Telkens zijn een aantal formaten mogelijk.

“Door ook voor DOOH standaarden te voorzien, bieden we de markt een houvast”, zegt Steven Verbruggen (AdSomeNoise), voorzitter van de expert hub International Standards. “Bovendien helpt het om het medium op de juiste manier en op het juiste tijdstip onder de aandacht te brengen van media- en creatieve bureaus. Hoe vroeger dat in het creatie- en productieproces gebeurt, hoe meer aandacht er is om een specifieke creatie te maken en ze niet af te leiden van een tv-spot of printadvertentie. Hierdoor kunnen de unieke kenmerken van DOOH ten volle benut worden.”

Alle informatie over deze standaarden is gepubliceerd op www.iabstandards.be. Later op het jaar wordt daar nog een glossary met de gebruikte termen aan toegevoegd.

Back to top button
Close
Close