Belgische bedrijven kampioen in AI

België behoort tot de Europese koplopers op het gebied van artificiële intelligentie. De bedrijven alhier investeren in dat domein meer dan landen zoals Nederland, Italië of Zwitserland, zo blijkt uit een onderzoek van Ernst & Young.

post-image-3

Artificiële intelligentie kent een sterke groei in Europa. In het laatste decennium werd er iets meer dan 9 miljard euro geïnvesteerd in deze technologie door middel van overnames of kapitaalinjecties. Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk zijn koplopers op de markt, maar België staat op de zevende plaats wat investeringen betreft, en zit daarmee in de kopgroep, zo blijkt uit een onderzoek dat Ernst & Young uitvoerde voor rekening van Microsoft.

De laatste tien jaar heeft België meer dan 100 miljoen geïnvesteerd in jonge bedrijven, actief op het gebied van AI. Dit bedrag ligt twee keer hoger dan wat door Nederland geïnvesteerd werd bijvoorbeeld. België gaat hiermee trouwens landen zoals Finland, Ierland, Italië, Noorwegen en Zwitserland vooraf.

Concreet besteden de Belgische bedrijven hun AI-investeringen voornamelijk in technologieën zoals machine learning (81%) waarmee computers in grote hoeveelheden data modellen kunnen herkennen. In vergelijking met Europese bedrijven menen zij dat slimme robots (62% tegenover 44%) en natural language verwerking (48% tegenover 40%) meer mogelijkheden bieden. AI voor virtuele assistenten, voor spraakherkenning en de analyse van teksten behalen echter minder goede resultaten, zowel bij ons als elders in Europa.

AI wordt vooral gebruikt voor predictive maintenance, om de toekomstige behoeften van gebruikers te ontdekken en zo de bevoorradingsketen te optimaliseren, en om logistieke operaties te automatiseren.

Nog volgens het onderzoek zou AI al uit zijn beginfase gegroeid zijn, zowel in België als in Europa. Iets meer dan 75% van de ondervraagde bedrijven zit in een vroege testfase of gebruikt AI al selectief voor enkele van zijn processen. Met dit maturiteitsniveau staan zij op gelijke hoogte als hun Europese concurrenten.

"Artificiële intelligentie is stilaan de ontwikkelingsfase ontgroeid en wordt efficiënt gebruikt in de bedrijfswereld. Maar wij moeten nog een snelheid hoger schakelen en ervoor zorgen dat AI actief bijdraagt tot de automatisering van onze bedrijven" zo besluit Didier Ongena, General Manager van Microsoft Belux.

Bedrijven die met AI beginnen te werken hebben bovendien een concurrentieel voordeel en vertonen dus een hoger groeigehalte.

Back to top button
Close
Close