' Sociale media overspoeld door lucky birds
Connect with us
woman-sunglasses

Campaigns

Sociale media overspoeld door lucky birds

Sociale media overspoeld door lucky birds

Borstkankeractie Think Pink groot succes

De kans is groot dat je afgelopen maand een geluksvogel zag voorbijvliegen op sociale media. De recente borstkankeractie van vzw Think Pink in samenwerking met Roche, actief in de biotechnologie, was dan ook een groot succes. Heel wat mensen deelden een foto samen met hun mama, vrouw, oma, tante of vriend(in) die genas van borstkanker en riepen zichzelf hiermee uit tot lucky bird. Ook bij wie zelf borstkanker had, viel de oproep niet in dovemansoren. In totaal kreeg de actie van Think Pink navolging op Facebook met 211.756 views en 1.625 shares. Ook Europees commissaris Marianne Thyssen en minister van Volksgezondheid Maggie De Block steunden de actie.

Doel was benadrukken dat – hoewel 90 procent vandaag geneest van borstkanker – 10 procent het niet haalt. “Voor die 10 procent moeten we blijven vechten”, klinkt het bij Heidi Vansevenant van Think Pink. “Iedereen zou eigenlijk een lucky bird moeten zijn. Jammer genoeg is dat vandaag nog niet het geval.”

De oproep van Think Pink om zo veel mogelijk lucky birds te delen kreeg massaal veel reactie. Zowel vrienden en familie van mensen die van borstkanker genazen als lotgenoten zelf gingen aan het delen. De hele actie werd steeds vergezeld van een schattig roze vogeltje dat in verschillende gedaantes opdook. Heidi Vansevenant: “Met de lucky bird-actie wilden we een positieve vibe creëren. Tijdens deze donkere dagen kan iedereen wel wat warmte gebruiken.”

België staat wereldwijd op nummer 1 op vlak van borstkankerincidentie: 1 vrouw op 8 krijgt ooit borstkanker. Deze cijfers zijn verpletterend. Hoewel de medische technologie al ver staat, blijven onderzoek en innovatie noodzakelijk om de overige 10 procent te genezen. Heidi Vansevenant: “Dit kan alleen door een doorgedreven samenwerking tussen verschillende partijen. We gaven al een eerste aanzet door een rondetafel te organiseren samen met Think Pink-partner Roche. Artsen, onderzoekers, vertegenwoordigers van patiënten, overheden, ziekenfondsen en de biotechsector wisselden hun visies en ideeën uit over knelpunten en opportuniteiten. Hoofddoel was om de prioriteiten te bepalen om de komende 5 jaar meer vrouwen te genezen van borstkanker. Deze rondetafel krijgt de komende maanden ook een actief vervolg. Dergelijke initiatieven zijn ontzettend belangrijk, want alleen door de krachten te bundelen kunnen we ernaar streven dat iedereen geneest van de vreselijke ziekte die borstkanker is en blijft.”

Click to comment

Subscribe to our weekly

Newsletter

Vacatures

Newsletter

Subscribe to our weekly newsletter

To Top