Nextbook lanceert pilootproject voor digitaal leren

Na anderhalf jaar onderzoek en ontwikkeling lanceert Nextbook, de Belgische start-up die papieren cursussen transformeert in geavanceerde interactieve leertools, zijn pilootproject bij 350 ingenieursstudenten aan de KU Leuven. Zij kunnen vanaf dit academiejaar op een interactieve manier studeren, met klasgenoten interageren en docenten helpen door leermateriaal te verbeteren.

post-image-3

Nextbook lanceert zijn pilootproject aan de faculteit ingenieurswetenschappen van de KU Leuven. 350 studenten zullen er het vak Organische Scheikunde volgen met behulp van de interactieve webapplicatie. Volgend semester (vanaf februari) wordt de pilot uitgebreid naar andere vakken aan verschillende faculteiten. Met de feedback van de studenten wordt het leerplatform klaargestoomd voor een grote rollout volgend academiejaar.

Slimme samenvattingen en collaboratief studeren

Nextbook is een online leerplatform voor het hoger onderwijs. Het transformeert cursussen en handboeken in geavanceerde leertools met gebruiksvriendelijke, interactieve functies. Markeren en annoteren, bijvoorbeeld, worden intuïtief gedigitaliseerd. Nextbook stimuleert ook collaboratief leren. Studenten kunnen cursusinhoud aan elkaar verduidelijken via een geïntegreerde livechat. En als dat niet volstaat, kunnen ze elkaar ook helpen via videochat. Bovendien maakt Nextbook automatisch een gepersonaliseerde samenvatting voor elke student, op basis van zijn of haar leergedrag op het platform.

Docenten analyseren studiegedrag

Nextbook denkt ook aan de docenten. Zij kunnen hun inhoud verrijken met interactieve functies. Boeken en cursusteksten worden automatisch omgezet naar Nextbooks interactieve formaat. Studenten kunnen fouten in de tekst aan de docent melden en zelf correcties voorstellen. Bovendien krijgen de docenten en scholen inzage in het studiegedrag via learning analytics. Zo kunnen ze het leerproces personaliseren en optimaliseren, om de slaagkansen van de studenten te verhogen. En dat alles zonder te morrelen aan de cursusinhoud.

Dat levert een aantal belangrijke voordelen op. Zo kunnen studieproblemen vroegtijdig – dus vóór de examenperiode - opgespoord worden. Het geeft docenten de kans risicostudenten wakker te schudden en te motiveren. Daarnaast geeft de Nextbook Analytics Engine docenten een gedetailleerd inzicht in de studiebelasting doorheen de cursus. Moeilijke hoofdstukken en onderwerpen worden snel gedetecteerd en de lesinhoud kan hierop worden afgestemd.

Digitaal leren, geïnspireerd door Melbourne

De oprichters van Nextbook, Bart Lens en Lucas Engels, lieten zich inspireren door het Australische Melbourne, waar studenten als gevolg van de heel dure leerboeken veel sneller hun gading vonden in de digitale wereld.

“Digitaal leren wordt de standaard in de toekomst. Je ziet de trend in alle steden: steeds meer studenten nemen hun laptop of tablet mee naar de les. Maar hoewel het smartphone- en laptopgebruik hoger is dan ooit, blijft studeren zelf meestal beperkt tot fysieke boeken en markeerstiften. De onderwijssoftware hinkt vaak achterop in de Benelux. We hebben Nextbook ontworpen om een zo aangenaam en efficiënt mogelijke leerervaring te bieden aan studenten, en om docenten inzage te geven in hun leergedrag via onze analytics”, zegt Bart Lens.

Samenwerking met uitgeverij Acco

Het project van Nextbook loopt in samenwerking met Uitgeverij Acco, een coöperatieve uitgeverij gespecialiseerd in academische werken, actief in Vlaanderen en Nederland. Nextbook geniet ook de steun van Start it @kbc, ’s lands grootste accelerator voor start-ups, en van IMEC (het Interuniversitair Micro-Elektronica Centrum) dat via zijn acceleratorprogramma imec.istart ook in de onderneming investeerde.

Nextbook werd in april 2018 door JCI Belgium bekroond met de Quality Education Award. Het bedrijf maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatieve en schaalbare business-modellen ondersteunt.

Back to top button
Close
Close