Facebook: ondanks de schandalen stijgt het aantal gebruikers

Facebook heeft woensdag een winst en trimestrieel omzetcijfer bekend gemaakt dat hoger lag dan de verwachtingen van Wall Street, en dat dankzij onder andere de groei van het filiaal Instagram en van de reclame-inkomsten.

post-image-3

Het aandeel van het belangrijkste sociale netwerk ter wereld steeg bijna 9% naar 163,30 dollar bij transacties na de sluiting van Wall Street. Het aandeel eindigde de gewone sessie met een stijging van 4,3%.

De netto winst van Facebook bedroeg 6,88 miljard dollar (5,99 miljard euro), wat neerkomt op 2,38 dollar per aandeel voor het vierde trimester, tegenover 4,27 miljard (1,44 dollar per aandeel) een jaar tevoren. De financiële analisten hadden een winst per aandeel van gemiddeld 2,19 dollar verwacht volgens de gegevens van IBES-Refinitiv.

Het omzetcijfer van het trimester steeg met 30% naar 16,91 miljard dollar tegenover 12,97 miljard het jaar tevoren. De consensus lag op 16,39 miljard. De groei was nooit zo laag als sinds het tweede trimester 2012. "Het ergste is achter de rug voor deze sociaal netwerkgigant", zo meent Haris Anwar, analist bij Investing.com. "De reclameactiviteiten en het engagement bij de gebruikers hebben niet geleden onder alle tegenslagen die het verleden jaar meemaakte".

Facebook heeft de laatste maanden verschillende keren beloofd om de privacy en de beveiliging van de gegevens van zijn gebruikers te verbeteren, na een reeks schandalen over het gebruik van persoonlijke gegevens, en vermoedens over ideologische propaganda die zijn imago schade toegebracht hebben en waardoor het over de hele wereld doelwit werd van verschillende onderzoeken.

Het aandeel van de groep had een derde van zijn waarde verloren sinds juli, toen er voor het eerst sprake was van een vertraging van de groei van de inkomsten en zijn bedrijfsmarge. De koers blijft dicht bij het laagste niveau in twee jaar.

"Wij hebben de manier waarop wij ons bedrijf beheren grondig veranderd, om ons te focussen op de belangrijkste sociale kwesties; wij investeren meer om nieuwe, inspirerende manieren te vinden waarmop de mensen contact met elkaar kunnen maken", zo verklaarde oprichter en CEO Mark Zuckerberg in een persbericht.

In het vierde trimester zijn de kosten fors gestegen, met 62% op een jaar tijd tot 9,09 miljard dollar, onder andere omwille van de uitgaven voor de versterking van de beveiliging en de verbetering van de content. De bedrijfsmarge is hierdoor teruggevallen tot 46% tegenover 57% het jaar tevoren. Het aantal actieve gebruikers van de Facebook app steeg met 9% in de laatste drie maanden van 2018 tot 2,32 miljard, een stijging die conform is aan de verwachtingen van de consensus IBES-Refinitiv.

Volgens Facebook gebruiken meer dan 2,7 miljard personen minstens één keer per maand een van zijn apps, tegenover 2,6 miljard in het vorig trimester.

 

Back to top button
Close
Close