Het digitale domineert bij de reclame-uitgaven

Volgens de prognoses van eMarketer zal het jaar 2019 een belangrijke etappe zijn voor de industrie. In de Verenigde Staten zal het bedrag van de uitgaven voor digitale reclame voor het eerst dat van de uitgaven voor traditionele reclame overschrijden. Een kentering die de internetgiganten ten goede komt en dan vooral Amazon, dat heer en meester is bij de online verkoop.

post-image-3

De adverteerders stappen stilaan af van de traditionele media en willen profiteren van de aandacht die nu op de nieuwe media gericht is, om zo meer bereik en inkomsten te behalen! In 2019 zal het totaal van de digitale reclame-uitgaven in de Verenigde Staten immers 129,34 Md$ bereiken, wat 19% meer is dan in 2018 en wat meer dan de helft van de totale geschatte reclame-uitgaven in de Verenigde Staten vertegenwoordigt (54%). Het mobiele toestel versterkt trouwens zijn dominantie bij de digitale uitgaven: het zal goed zijn voor meer dan 2/3 van de uitgaven in digitale reclame, en dit jaar 87 Md$ bereiken.

De traditionele reclame van zijn kant zal minder budgetten ontvangen, met uitgaven die van 51% in 2018 zullen dalen tot 46% dit jaar. De uitgaven in tv-reclame zullen dan weer met 2% dalen en 71Md$ bereiken, dit omwille van een minder groot aantal evenementen (vb: verkiezingen, grote sportmanifestaties).

Deze variaties zullen uiteraard gunstig zijn voor de opgang van de GAFA! Google en Facebook zullen echter punten verliezen aan Amazon. In 2019 zou de reclameactiviteit van Amazon met meer dan 50% moeten stijgen in de VS en goed zijn voor 8,8% van de Amerikaanse digitale reclamemarkt. Ondanks de stijgende inkomsten zullen Google en Facebook dus hun gecombineerd aandeel voor het eerst zien verminderen.

Voor de adverteerders betekent het verspreiden van reclame op Amazon tal van voordelen: veel interessante gegevens over het gedrag en aankoop, beschikbaar in real time, om de kopers doelgericht te bereiken, maar vooral contextuele gesponsorde advertenties op de pagina`s met de resultaten van zoekopdrachten naar producten. Volgens eMarketer zal in 2023 het digitale meer dan twee derde bedragen van de totale aan de media bestede uitgaven. En voor Amazon betekent dat uiteraard een kans op een exponentiële groei.

Back to top button
Close
Close