Lectra bemachtigt de Belgische start-up Retviews voor 8 miljoen euro

De overname van de Brusselse `fashion-tech`, specialist in de automatisering van benchmarking, stelt de Franse groep Lectra in staat om een innovatieve technologie in handen te krijgen waarmee de modemerken in real time marktgegevens kunnen analyseren, om zo hun verkoop te verhogen en hun marges te verbeteren.

post-image-3

Het Franse bedrijf Lectra (omzetcijfer van 283 miljoen euro in 2018) meldt dat het de Belgische start-up Retview overgenomen heeft, die aan de basis ligt van een innovatieve big data technologische oplossing waarmee de modemerken in real time marktgegevens kunnen analyseren om zo hun verkoop te verhogen en hun winstmarges te verbeteren.

De transactie slaat momenteel op de overname van 70% van Retviews, voor een bedrag van 8 miljoen euro. De overname van de rest van het kapitaal zou gespreid worden over drie keer, in de loop van de drie volgende jaren. De operatie moet Lectra zo toelaten om de artificial intelligence oplossing van Retviews te verkopen bij zijn 32 filialen, verspreid in meer dan 100 landen wereldwijd.

Het was in 2017 dat twee Belgische ondernemers, Loïc Winckelmans en Lorenzo Pellizzari, beslisten om Retviews op te richten. Doel: de modemerken helpen om de beste beslissingen over hun aanbod te nemen, door middel van verzamelde data.

Hun vaststelling over dit tijdperk was als volgt: "De merken moeten gemiddeld een 30.000 producten van tientallen concurrenten volgen in elk land waar zij opereren". Een kolossaal werk, dat over het algemeen manueel uitgevoerd wordt in de winkel, en dat enorm veel tijd in beslag neemt. En alhoewel de webwinkels toegang hebben tot heel wat online informatie, hebben zij er moeite mee om die efficiënt te verwerken.

De oplossing die door Retviews ontwikkeld werd, maakt dus gebruik van artificiële intelligentie om automatisch een grote hoeveelheid producten te herkennen op de online verkoopplatformen. Met als doel de prijzen van de concurrenten te analyseren, naast andere elementen zoals kortingen, kleuren, materialen en beschikbare maten.

De technologie moet met andere woorden toelaten om snel een slechte positionering op te sporen, terwijl tegelijk de modemerken een grotere wendbaarheid geboden wordt bij hun strategische commerciële beslissingen.

"Dankzij algoritmes van artificiële intelligentie laat het aanbod van Retviews de merken toe om betere beslissingen te nemen op elk moment van de levenscyclus van een product, en zo hun collecties te optimaliseren", aldus Daniel Harari, CEO van Lectra.

"Door onze krachten met die van Lectra te bundelen, zullen wij van hun expertise kunnen genieten om de modemerken nieuwe innovaties te brengen, die hen toelaten om producten op de markt te brengen die in de lijn liggen van wat de gebruikers wensen," verklaarde van zijn kant Loïc Winckelmans, General Manager en medeoprichter van Retviews.

Als gevolg van deze overname zal de start-up ook kunnen genieten van de internationale klantenbasis van Lectra, en zo het gebruik van zijn oplossing uitbreiden. Vandaag maakt een dertigtal ketens in Frankrijk en België gebruik van Retviews.

 

Back to top button
Close
Close