Clubhouse, het sociale netwerk dat op ieders lippen ligt

Clubhouse is het social netwerk waarvan iedereen praat, maar waartoe niemand, of toch bijna niemand, toegang heeft. Het op audio gebaseerde netwerk wordt reeds geschat op een waarde van een miljard dollar.

post-image-3

Exclusiviteit zorgt ervoor dat u het wil. En dat heeft Clubhouse goed begrepen. Het sociale netwerk, dat enkel op uitnodiging toegankelijk is, onderscheidt zich door de communicatiewijze van de deelnemers: mondeling. Er zijn geen teksten of afbeeldingen, enkel geluid, live.

De app is georganiseerd in de vorm van "rooms", waaraan u deelneemt volgens de besproken onderwerpen, zoals een discussiecatalogus waar u zich aansluit bij het onderwerp of de sprekers die u het meest interesseren. Elke kamer bestaat uit een groep sprekers en een groep luisteraars, die virtueel hun hand kunnen opsteken om mee te discussiëren en live tussen te komen. Iedereen kan lid worden van elke "kamer" maar u moet wel eerst een uitnodiging ontvangen hebben om toegang te krijgen tot de app.

De beroemde tactiek van een nieuwigheid die alleen op uitnodiging toegankelijk is, was opnieuween groot succes! Deze marketingtechniek stelt de app in staat om in zijn eigen tempo nieuwe gebruikers aan te nemen en een relatief menselijke omvang te behouden met 2 miljoen gebruikers op 21 januari, waaraan een miljoen geprivilegieerde mensen toegevoegd moeten worden die de afgelopen 10 dagen zijn toegetreden. Deze cijfers zijn nog altijd laag in vergelijking met Facebook met zijn 2,7 miljard gebruikers, of met TikTok en zijn miljard leden.

Een meer menselijke ervaring
Zelfs al telt Clubhouse "slechts" 3 miljoen actieve gebruikers, toch had het moeite om overeind te blijven toen Elon Musk er op zondag 30 januari sprak. De baas van Tesla was uitgenodigd door een discussiegroep die overstelpt werd door het aantal aanvragen en deelnemers. De app is nog altijd in bètaversie (testfase), enkel toegankelijk voor wie een iPhone heeft en heeft duidelijk niet de capaciteit om evenementen van deze omvang te ondersteunen. De virtuele kamers kunnen maximaal 500 mensen verwelkomen. Het is formeel verboden om de sessies op te nemen, op straffe van verbanning.

Het sociale netwerk besteedt ook bijzonder zorg aan anonieme profielen, om trollenlegers te vermijden die de discussies kunnen vervuilen en een actievere moderatie zouden vereisen. Een moderatie die nu al onder vuur ligt en die het netwerk blijkbaar niet correct kan realiseren als de hoeveelheid gebruikers pijlsnel blijft stijgen.

Op Clubhouse post u niets, u discussieert er. De bedoeling van de oprichter Paul Davison en Rohan Seth, twee vaste klanten van Silicon Valley, is "een meer menselijke sociale ervaring te creëren". Daarom heeft Clubhouse een van zijn eerste gebruikers gekozen om in plaats van het logo op de app te verschijnen. Het gaat nogmaals om een marketingtechniek waarmee men de menselijke kaart kan spelen om zich te onderscheiden van de concurrentie in de App Store.

De sleutel tot het succes
Dat er zoveel gepraat wordt over Clubhouse, is vooral te danken aan zijn succes. Geen enkel sociaal netwerk, gebaseerd op audiogesprekken, kon zoveel belangstelling opwekken. Met de opkomst van het podcast format de laatste jaren, en het succes van audionotities die al beschikbaar zijn op andere sociale netwerken zoals WhatsApp, was het slechts een kwestie van tijd vooraleer er een app zou komen met voice gesprekken op grote schaal.

De ervaring die Clubhouse biedt staat dichter bij het echte leven dan TikTok of Instagram, waar alles gespeeld of vals lijkt, en dat speelt ook een belangrijke rol bij zijn succes. Het sociale netwerk focust zich op discussie, geluid, en content die "kwalitatiever" wil zijn.

De beleggers die zich lieten verleiden, hebben verleden week een fondsenwerving gerealiseerd van 100 miljoen dollar, wat de app op een valorisatie brengt van meer dan een miljard, en hem het statuut van eenhoorn geeft. Dit is een geweldige prestatie voor een app die 8 maanden geleden niet eens beschikbaar was in de App Store en die iedereen al verrast had door 10 miljoen dollar op te halen terwijl hij slechts 5.000 gebruikers telde.

Een enorm potentieel
Wat de investeerders over de streep trok, is ook het potentieel van Clubhouse. U kan zich heel gemakkelijk indenken hoe evenementen zoals conferenties of concerten die uitgezonden worden via het platform, bekeken of liever beluisterd worden, met ticketing voor elke zaal of een abonnement voor onbeperkte toegang voor alle content.

Audio is duidelijk een van de trends van vandaag. Twitter, dat een veel groter publiek heeft, test momenteel een nieuwe tool die het "Spaces" noemt, en die eenzelfde soort functies zou moeten hebben. Vergeleken met Twitter zou het recente succes van Clubhouse snel vergeten kunnen zijn, maar het jonge sociale netwerk heeft een pluspunt dat Twitter niet meer heeft: een maagdelijke reputatie. Of het nu Clubhouse, Twitter of een ander is, audio heeft duidelijk de wind in de zeilen op de sociale netwerken.

Back to top button
Close
Close