Intracto Group, of de metamorfose van een Belgisch bedrijf tot een klantgericht "superagentschap” met West-Europese ambities

In een markt die onderhevig is aan sterke consolidatie, is digitale dienstverlener Intracto Group een 'lone ranger' met zijn eigen, unieke manier van opereren te midden van inspiratieloze multinationals zonder eigen stempel. Zo droomt het Belgische bedrijf ervan om alle digitale diensten te verenigen, de beste talenten aan te trekken en zich volledig ten dienste van de klant te kunnen stellen. Interview met Pieter Janssens, oprichter en CEO van een "superagentschap" dat duidelijk, aan hoog tempo, naar zijn doel werkt.

post-image-3

- Uw groeistrategie kadert in de context van een nieuwe realiteit in de relatie agentschap-klant. Kan u ons even herinneren welke strategische ambities Intracto Group nastreeft?

Pieter Janssens, CEO Intracto Group :

De voortgaande consolidatie die Intracto Group leidt maakt deel uit van een nieuwe realiteit op de markt. Consumenten hebben een digitale nultolerantie ontwikkeld ten opzichte van de bedrijven waar ze van kopen. Ze stellen hoge eisen aan alle aspecten van hun klantervaring. Om tegemoet te kunnen komen aan die digitale veeleisendheid, zijn bedrijven genoodzaakt om met heel wat verschillende partners samen te werken die elk een stukje van de puzzel leveren. Van social media en webdevelopment tot marketing enzovoort.

Dat brengt uiteraard de nodige nadelen met zich mee, onder andere op financieel en communicatief vlak. Bovendien werken heel wat van die agentschappen nog op projectbasis. Ze houden briefings met de klant, bouwen een campagne, ontwikkelen een oplossing en lanceren die. Daarna  houdt dan meestal de dienstverlening op.

De markt evolueert echter naar een relatie tussen agentschap en klant die gebaseerd is op langdurige en diepgaande partnerschappen. Wij bouwen het bedrijf dat als partner zijn klanten end-to-end kan ontzorgen, door niet alleen al die diensten in de breedte te combineren, maar ook in de diepte de nodige expertise op elk domein te kunnen bieden.

- De gezondheidscrisis heeft geleid tot nieuwe trends op de digitale markt... Hoe analyseert u de recente ontwikkelingen in de sector?

We zien een toenemende vraag bij bedrijven om de competenties van webagentschappen, creatieve agentschappen en dienstverleners gespecialiseerd in strategische consultancy, te combineren. Daarom evolueren wij als onderneming ook van een projectmatige leverancier naar een diepgewortelde vaste partner, die bedrijven over de jaren heen helpt te transformeren

COVID heeft de digitale maturiteit van de consumenten ontzettend versneld. Studies tonen aan dat er in een tijdspanne van maanden een digitale evolutie heeft plaatsgevonden waar een maatschappij normaal gezien 6 à 7 jaar voor nodig heeft.

Daarom gaan steeds meer bedrijven op zoek naar steeds hogere niveaus van expertise, om op hun beurt de digitale ervaring te kunnen bieden die hun klanten zoeken. Digitale investeringen zijn geen testprojecten meer, maar echte transformatieprojecten die vertrekken van een fundamentele verandering in de mindset van de bedrijven. Veel gebruikers hebben de weg naar het internet gevonden dankzij de crisis, en dat gaat niet meer veranderen. Bedrijven voelen dat ze moeten investeren in digitaal, willen ze overleven.

- Wat zijn de gevolgen van de crisis voor de veranderende bedrijfsmodellen van digitale agentschappen? Wat was uw ervaring bij Intracto Group?

Het belangrijkste gevolg is de evolutie van projectgedreven samenwerkingen met klanten naar diepgaande partnerships over projecten heen. Startend van strategie, maar met een grote focus op delivery. Digitaal staat nu centraal, dat keerpunt zijn we voorbij en bedrijven beginnen er naar te handelen. Digitale agentschappen moeten samenwerkingen aangaan over silo’s en disciplines heen.

Dat is ook exact wat we al jaren aan het doen zijn met Intracto Group. Wat er nu gebeurt ligt perfect in lijn met de strategie die we een aantal jaar geleden voor ogen hadden. De snelheid waarmee die evolutie plots gebeurde heeft natuurlijk ook zijn impact gehad op onze organisatie, maar we komen er nu al sterker uit.

Intern hebben wij de focus ook gelegd op de teams, om hun moreel zo hoog mogelijk te houden in deze toch zeer woelige tijden.

- Hebt u tijdens de pandemie gemerkt dat de digitale diensten een hogere maturiteit bereikten?

Bedrijven hebben nog nooit zo'n behoefte gehad aan partners van topniveau, die de juiste expertise kunnen leveren op gebied van strategie, creatie, content, marketing en technologie. Net omdat de behoeften van hun eigen klanten de laatste maanden erg snel geëvolueerd zijn. 10 jaar geleden volstond het om Google Analytics te openen om de verkoop van een online winkel op te volgen en te analyseren. Maar vandaag is het niveau van digitale maturiteit bij klanten exponentieel gestegen. Bedrijven moeten nu kunnen rekenen op teams met competente analisten, om de data van hun verkoopplatformen vakkundig te analyseren.

Hetzelfde geldt voor alle andere digitale domeinen. Er is een veelzijdigheid aan expertise nodig en de kwaliteitseisen stijgen op elk domein, van technologie en marketing tot creatie. De verwachtingen van de digitale verantwoordelijken zijn dan ook heel hoog, of ze nu CMO, CTO of CIO zijn. Agentschappen moeten het antwoord in huis hebben. Daar heb je schaal voor nodig, en een extreme focus op talentontwikkeling. Dat bedrijf zijn wij aan het bouwen.

- Hebben de digitale experten met een 'all-round" profiel nog een toekomst in de digitale wereld na Covid-19?

Een agentschap moet experts in huis hebben die zeer gespecialiseerd zijn in hun digitale discipline, ook op het gebied van creativiteit, content en strategie. Het uitrollen van een e-commerceproject op hoog niveau vereist bijvoorbeeld een team specialisten op het gebied van integratie van platformen met klantendatabases, maar ook een team experts in data-analyse of specialisten in business-strategie die nauwkeurige analyses kunnen maken van de online verkoop.

Bedrijven met een allround profiel, zonder diepgaande kennis, zullen het niet halen. Maar op individueel niveau kan je niet zonder goeie allrounders. Je hebt een mix nodig van profielen, en dus ook mensen die met vakexperts kunnen praten over domeinen heen.

- De crisis heeft het probleem van het tekort aan digitale talenten nog verergerd... Hoe kan u dan de witte raven rekruteren bij Intracto Group? Hebt u een wonderrecept om de experten aan te trekken die u zo hard nodig hebt?

Vroeger lag onze focus net zoals bij de meeste bedrijven op hard skills: mensen aanwerven met de juiste diploma’s en ontwikkelde vaardigheden. Vandaag geven we prioriteit aan mensen die talent koppelen aan een goede mentaliteit en investeren we steeds meer in het vormgeven van dat talent. We kijken dus niet meer enkel naar het onderwijsveld om inhoud bij te brengen, maar nemen er ook zelf onze rol in op.

We zien dat ook als een maatschappelijke verantwoordelijkheid. We willen een bedrijf bouwen dat constant digitaal talent vormgeeft en toevallig ook voor klanten werkt. Onze witte raven onderscheiden zich door hun honger naar kennis. Het is aan ons om die honger te stillen en zo hun talent mee vorm te geven.

- Kan u ons iets vertellen over uw internationale expansiestrategie? Wil u diensten in het buitenland vestigen, om beter aan te sluiten bij de nieuwe kansen van de digitale markt?

In deze eerste fase zijn we Intracto Group aan het uitbouwen als een sterke speler in de Benelux. Maar onze ambitie reikt inderdaad verder. De implementatie- en consolidatiestrategie van Intracto Group bestaat niet uit het uitbouwen, en nog minder uit het ontwikkelen van een netwerk van agentschappen. Ons beleid is erop gericht is om een geïntegreerd agentschap uit te bouwen dat in staat is als een full-service agentschap te denken en te werken.

Vandaag bevinden we ons in een fase van overname van gespecialiseerde bedrijven en van het rekruteren van profielen of ondernemers met een hoge toegevoegde waarde. Deze strategie zal voor iedereen duidelijker worden tegen het einde van het jaar, wanneer wij onze overgang naar één enkele organisatie aanvatten.

We evolueren wel degelijk naar één enkel bedrijf, gebaseerd op één enkele structuur. Dat belet ons echter niet om onze uitbreiding naar buitenlandse markten te starten. We hopen dit jaar de eerste stappen te zetten op een groter West-Europees speelveld. Normaal gezien zou dat vorig jaar al gebeurd zijn, maar de reisrestricties en andere maatregelen rond COVID hebben daar uiteraard een stokje voor gestoken. Dit jaar willen we die verloren tijd absoluut goedmaken.

We zien een toenemende globalisering en willen een bedrijf bouwen dat letterlijk dicht bij zijn klanten staat, omdat we geloven dat we hen zo het beste kunnen bedienen. Als diepgaande end-to-end-partner met een sterk, West-Europees netwerk en de kwaliteit om bedrijven jaren aan een stuk voort te stuwen op elk domein en elke locatie.

Back to top button
Close
Close