4 gulden regels om vermoeidheid bij uw publiek te vermijden

Reclamemoeheid is een fenomeen dat alle internauten ervaren - en het is een echt probleem voor de adverteerders, en dan vooral op de digitale media. Gelukkig kunt u met de juiste praktijken het opdringerige effect van banners verzachten.

post-image-3

Reclameboodschappen zijn er overal, ook waar men die het minste verdraagt, zoals op Facebook of Instagram. Soms volstaat één klik op een banner die naar een e-commerce site leidt,  om daarna echt gebombardeerd te worden met boodschappen over de bekeken producten.

Tot het moment dat er reclamemoeheid optreedt, met andere woorden het moment waarop de beoogde mensen niet meer reageren op de boodschappen, omdat zij een overdosis te slikken kregen.

Dat is niet alleen een probleem voor de internauten, maar deze onverschilligheid is ook een probleem voor de adverteerders, vooral op kleine markten waar het verzadigingspunt snel bereikt kan worden.

Toch "bestaan er oplossingen om dit te verhelpen, door het herhalingspercentage van de boodschappen te beheren", zo verzekert Gérald Claessens, CEO van het digital marketing agentschap Knewledge. Hier vier tips…

- De juiste `capping` vinden
Concreet moet u dus `capping` gebruiken, een digital marketing-techniek om het aantal vertoningen van dezelfde advertenties aan dezelfde persoon in een periode te beperken. Een capping van 3 weergaves per maand betekent dat de advertentie slechts 3 keer per maand vertoond zal worden aan deze gebruiker. Let evenwel op, waarschuwt Gérald Claessens, "een te beperkte capping zal de herkenbaarheid van het product verminderen, en wanneer die te ruim is dan zal dit juist veroorzaken wat men eigenlijk tracht te voorkomen".  Het komt erop neer het juiste evenwicht te vinden tussen publiciteitsdruk en moeheid!

-Spelen met afbeeldingen en boodschappen
De simpelste manier om reclamemoeheid te voorkomen is gewoon regelmatig de afbeeldingen en boodschappen af te wisselen, waarbij u elimineert wat het minste engagement of conversies genereert. Een procedure die u trouwens kan automatiseren dankzij de DCO (Dynamic Creative Optimization). Daarmee kan u in real time het reclamewerk aanpassen in functie van contextuele elementen met betrekking tot de doelgroep (individuele gegevens, lokalisering …) of de omgeving (uur, weer, …).

-Van doelgroep en/of plaatsing veranderen
Test nieuwe doelgroepen uit, nieuwe formats, nieuwe plaatsingen, en verras uw doelpubliek door nieuwe dingen uit te testen en de resultaten te vergelijken!

- Storytelling en sequentiële remarketing
Maar de beste manier om de internauten niet te vermoeien is hen een (mooi) verhaal te vertellen! Door hen specifieke advertenties te tonen in functie van doelgroepen die mettertijd aangescherpt zijn, via boodschappen over de geschiedenis van het product of het merk.

Remarketing of retargeting, dat kritiek krijgt omwille van het invasieve aspect en omdat het een bron is van reclamemoeheid, kan trouwens ook in de tijd gesequenced worden: dit wordt sequentiële remarketing genoemd.

Het komt erop neer om het doelpubliek in verschillende categorieën te segmenteren in functie van tijd of vorige acties. "Zo kan u de geschiedenis van een product of merk vertellen in functie van vorige interacties en in functie van de tijd", besluit de CEO van het digital marketing agentschap Knewledge.



 

 
 
 
 
 
 
 
 
Back to top button
Close
Close