RMB en Space testen cookievrije oplossing

Het verwijderen van third-party cookies, tools om het surfgedrag van de webbezoeker te volgen, mag dan wel uitgesteld zijn tot 2023, RMB blijft niet bij de pakken zitten en voert een DMP-verandering uit om cookievrije campagnes te kunnen aanbieden. Space zal, via zijn klant Samsung, als eerste de contextuele targeting testen.

post-image-3

RMB vernieuwt zijn tools en verandert van DMP

Even opfrissen: enkel third-party cookies (cookies geplaatst door een andere website, met een andere domeinnaam dan de bezochte website) zullen verdwijnen. De first-party cookies (cookies geplaatst door de bezochte website/domeinnaam) blijven van toepassing.

Het verdwijnen van de third-party cookies is voor RMB en zijn Data & Insights-team (VIBE) een kans om targeted advertising heruit te vinden via zogenaamde cookieless of cookievrije oplossingen.

Na een succesvolle 'Proof Of Concept' besliste RMB om door te gaan met '1plusX'. De Zwitserse hybride oplossing tussen DMP (data management platform) en CDP (customer data platform) biedt veel voordelen en is ook GDPR-compliant.

Om te beginnen kan je met '1plusX' internetgebruikers vanaf hun eerste bezoek in real time targeten, waardoor het bereik vergroot. Het platform maakt het mogelijk om de gegevens die aan een gebruiker gekoppeld zijn, te verzamelen en te activeren door in real time en automatisch de beschikbare ID (identificatiecode) te kiezen die wordt ondersteund door de omgeving en browser. Als er geen ID beschikbaar of gekoppeld is aan de gebruiker, zoals het geval is bij een eerste bezoek of wanneer de webbezoeker geen toestemming gaf, wordt de activering contextueel.

Verder wordt dankzij geavanceerde learning machine-technologie contextuele targeting zonder cookie (door trefwoorden en semantiek) mogelijk gemaakt. Dit verhoogt de relevantie en verbetert de gebruikerservaring.

Last but not least is de voorspellende analyse van het profiel een manier om in contact te komen met nieuwe gebruikers.

Een eerste cookievrije campagne met Space en Samsung

De RMB-klanten Space en Samsung, die de marktontwikkelingen op de voet volgen en openstaan voor nieuwe reclametechnieken, besloten om deze innovatieve oplossing te testen.

Op 3 augustus 2021 ging voor de regie zo de eerste cookievrije contextuele campagne van start: een online videocampagne op de RMB RON-inventaris voor de Samsung Bespoke-koelkasten.

De mening van experten

Barbara Van Caubergh, Head of Data & Insights (VIBE) bij RMB licht de voordelen van de '1plusX'-oplossing toe: "De hybride aanpak van '1plusX' is een degelijk alternatief voor de third-party cookies en geeft ons de mogelijkheid de content en first-party data assets van onze mediapartners op te waarderen, en bovendien een betere klantervaring te bieden. Space en zijn klant Samsung zien de waarde van een dergelijke aanpak in en geven blijk van visie door met RMB nieuwe innovatiemogelijkheden te verkennen".

Jonathan Jacoby, Digital Transformation Director bij Space benadrukt de noodzaak om te anticiperen: "Voor onze experten is het essentieel om, vandaag al, de verschillende cookievrije oplossingen te testen. Die zorgen ervoor dat ze niet geblokkeerd raken in hun aankoop omdat morgen de third-party cookies verdwijnen. Het verlies van deze third-party cookies mag dan wel uitgesteld zijn, toch is het nu duidelijk dat dit een flinke impact zal hebben op het werk van de bureaus én op de vrijheid van handelen van de marketeers. Space wil de verschillende oplossingen die op de markt beschikbaar zijn - zoals de hybride '1plusX' oplossing van RMB - dan ook maximaal testen".

Bart Van Nieuwenhuyse,?Media & Advertising Manager?chez Samsung,?eindigt:?«?At Samsung, innovation is in our DNA. We are always looking for new ways to innovate, both in product development as in media buying. Even though, the planned removal of 3rd?party cookies has been postponed, we are happy to start testing alternatives, so we will be ready when needed.?We are happy RMB is driving this innovation with us, and hope this can result in a futureproof alternative within digital advertising?».? 

Back to top button
Close
Close