Bedrijven zonder website: Een 2022 update over digitalisatie

Het is 2022, en de wereld keert langzamerhand terug naar een gevoel van normaliteit. Een van de zwaarst getroffenen van de pandemie zijn de kleine en middelgrote ondernemingen (KMO’s). Hun marketingbudgetten zijn nog steeds herstellende van de effecten van Covid-19. Ze hebben hun inspanningen omtrent digitalisatie een halt toegeroepen.

post-image-3

Voor het uitbreken van de pandemie analyseerden we de toenmalige stand van zaken op het gebied van digitalisatie. Het is niet meer dan fair dat we, nu bedrijven hun normale activiteiten hervatten, eens kijken hoe de zaken sindsdien zijn veranderd.

Wilt u alvast een voorproefje? Dit is wat we ontdekt hebben in onze studie van 2022:

20% van de Belgische bedrijven hebben geen website en beschouwen deze niet als een prioriteit.

Bijna de helft van de ondervraagde bedrijven (47%) zegt dat hun website mobielvriendelijk is.

Gebrek aan budget staat niet langer in de top drie redenen om geen website te hebben.

Bijna 40% van de bedrijven die na de pandemie in een website hebben geïnvesteerd, zegt dat deze minder duur was dan verwacht.

33,8% van de bedrijven is van plan een app te ontwikkelen, maar slechts 12% gebruikt er één in plaats van een website.

Wereldgebeurtenissen zoals de pandemie en de Russisch-Oekraïense oorlog hadden geen impact op de marketingbudgetten, behalve in Spanje.

De creatie van een website geeft een kickstart aan verdere investeringen in marketing en digitalisatie.

Kwaliteitsvolle content is nog steeds de eerste prioriteit van bedrijven voor hun websites.

Digitalisatie anno 2022: zijn er nog steeds Europese bedrijven zonder website?

De studie schetst een positief beeld wat betreft de ontwikkeling van websites, aangezien bijna de helft van de ondervraagde bedrijven (44%) zegt een website te hebben. 
 

De studie per markt vertelt echter verschillende verhalen. In België bijvoorbeeld heeft het hoogste percentage bedrijven (20%) geen website en beschouwt het ook niet als een prioriteit.

Het is op zijn minst hoopgevend voor België, want dit zou ook de reden kunnen zijn waarom 23% van de Belgische KMO’s van plan is om in 2023 een website te lanceren, een veel hoger percentage in vergelijking met de andere landen. 

Uit onze studie blijkt verder ook dat Belgische bedrijven met een jaarlijkse opbrengst van meer dan 1M het vaakst al over een website beschikken. Anderzijds is deze groep ook het minst bereid veranderingen aan te brengen aan hun website. 

Bovendien had 42% van de Belgische KMO’s 2 jaar geleden nog geen website. Onze meest recente studie wijst dus op een verbetering van de digitalisatie in België.

Frankrijk en Spanje zijn de twee leidende markten wat het aantal KMO’s mét websites betreft. Dit staat in schril contrast met het onderzoek van 2020, waarin Nederland en Duitsland bovenaan de lijst stonden.
 

Zijn de budgetten voor KMO-websites veranderd?

Het korte antwoord? Nee. Budgetten zijn niet langer de grootste zorg maar toch draaien de meeste van de ondervraagde bedrijven in 2022 de kraan dicht.

Het hoogste budget voor de ontwikkeling van een website ligt tussen de 1.000 en 5.000 euro op alle markten, wat overeenkomt met het onderzoek van 2020. 

Wat de totale marketingbudgetten betreft, hadden zelfs een wereldwijde pandemie of een totale oorlog geen schijn van kans tegen digitalisatie. Spaanse bedrijven daarentegen meldden dat de pandemie hun budget heeft verminderd. 
 

Digitalisatie: Beter laat dan nooit

Na twee jaar van tests en beproevingen lijkt de digitale wereld klaar om weer op gang te komen. Met name kleine en middelgrote ondernemingen lijken optimistisch te zijn over de invoering of uitbreiding van hun digitale aanwezigheid.

Naarmate meer en meer bedrijven zonder website aan hun digitale reis beginnen, zullen wij er zijn om een oogje in het zeil te houden voor trends en inzichten binnen de digitale marketingwereld. Aangezien sommige bedrijven zelfs twijfelen aan de impact van een website in hun specifieke branche, zal het niet lang duren voordat we ontdekken hoe de volgende stap van e-commerce eruit zal zien.

Methodologie

De studie werd uitgevoerd tussen 4 en 8 april 2022 bij 1.000 bedrijven in België, Duitsland, Spanje, Frankrijk en Nederland. In het onderzoek hebben we bedrijfseigenaren ondervraagd over de huidige staat van de websites van hun MKB-bedrijven, alsmede over hun plannen met betrekking tot het maken van websites. De antwoorden zijn anoniem.
Vind de hele studie op Sortlist (Bron: https://www.sortlist.be/nl/blog/digitalisatie-in-2022/)

Back to top button
Close
Close