De delicate positie van YouTube tegenover haatberichten

Volgens een rapport van onderzoeksbureau Bot Sentinel zou YouTube een oogje dichtknijpen bij tal van berichten (die hatelijk, vrouwonvriendelijk, racistisch of doelgerichte intimidatie zijn) en zou het er zelfs rijkelijk voor beloond worden.

post-image-3

Onderzoeksbureau Bot Sentinel beschuldigt YouTube van het promoten van video’s met slechte bedoelingen die gericht zijn tegen bekende figuren, zoals Meghan Markle, de Amerikaanse actrice en lid van de Britse koninklijke familie, en tegen Amber Heard, de ex-vrouw van acteur Johnny Depp.

In een interview met de krant Rolling Stone klaagt Christopher Bouzy ook aan dat minstens twee dozijn YouTube-kanalen op flagrante wijze het moderatiebeleid van het platform zouden schenden.

Na de publicatie van het interview volgde al snel een reactie van YouTube. Het platform heeft bepaalde video’s verwijderd die de regels op het gebied van intimidatie niet respecteren. Volgens een woordvoerder van YouTube legt het platform alle creators dezelfde moderatieregels op om elke kwaadwillige poging te verhinderen. De gebruikers worden ook aangespoord om haatberichten te melden. Het rapport is een goede gelegenheid om na te denken over de gevolgen van de manier waarop platformen naar mensen kijken.

Een ander rapport, gepubliceerd door het bedrijf NewsGuard , betreft desinformatie bij postings op TikTok. Dit rapport verwijt het sociale netwerk een gebrek aan verificatie van de content: bijna 20% van de daar geposte content zou vals of misleidend zijn.

Back to top button
Close
Close