Een mobiele applicatie lanceren: 5 tips voor een succesvol project!

Wil je beginnen met het ontwikkelen van een mobiele applicatie? Waar moet je beginnen en waar moet je op letten? Ontdek de essentiële tips en stappen van ontwerp tot lancering die je helpen om je mobiele applicatie tot een succes te maken.

post-image-3
De noodzaak van een mobiele applicatie

De eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen zal je misschien verbazen, maar heb je echt een mobiele applicatie (app) nodig?
Om de behoefte te beoordelen, moet je jezelf eerst een paar vragen stellen die misschien heel eenvoudig lijken, maar desalniettemin cruciaal zijn: 
  • Recurrentie: Zullen gebruikers de app regelmatig gebruiken?
  • Betrokkenheid van de gebruiker: Kunnen de diensten die in de app worden aangeboden/ gestimuleerd door pushmeldingen?
  • Aanwezigheid in de app stores: Is het belangrijk dat mijn merk aanwezig is in Google Play en de Apple App Store?
  • Offline modus: Kunnen de diensten die door de mobiele applicatie worden aangeboden offline gebruikt worden? (verlies van netwerk, voorzieningen voor werknemers/technici, enz.)
Als minstens één van deze antwoorden "ja" is, dan heb je een mobiele applicatie nodig! 

Een succes maken van je MVP (Minimum Viable Product)

MVP, het letterwoord voor Minimum Viable Product, is de eerste versie van je applicatie. De versie waarmee je de rendabiliteit van je project kan beoordelen. 
Om de eerste versie van je product tot een succes te leiden, moet je terugkeren naar de basis, via de belangrijkste principes van UX Design: 
  • Je doelgroep identificeren
  • Je doelgroep begrijpen
  • Definiëren van hun digital journey
Het doel? De juiste service op het juiste moment aanbieden om betrokkenheid en klantbehoud te stimuleren. 

De juiste technologie gebruiken

Zodra de backlog (de beroemde to-do lijst) in volgorde van prioriteit is gerangschikt, kunnen we ons de vraag stellen welke mobiele technologie we exact zouden moeten gebruiken. Relatief eenvoudige, lichtgewicht applicaties kunnen worden geschreven in Crossplatform (Flutter, React Native). Voor apps die meer veiligheid en uitbreidingen vereisen (horloge, widget, enz.) gaan we eerder ten voordele van native technologieën denken. Op dit moment is de standaard voor IOS: Swift/SwiftUI en voor Android: Kotlin/Jetpack Compose. 

Een aandachtspunt: cross-platform apps (X-Platform) kosten minder dan de helft van native apps, dit omdat er maar één broncode nodig is om beide platformen te genereren.
Voor natives kan je jezelf verwachten aan een meerkost van 40%, dit komt vooral door het feit dat native platforms productiever zijn (tools, debuggen, grafische componenten) en minder onderhoud vergen. 

Tot slot zijn de interactieve mock-up en de testfases van je app belangrijke fases. Deze zorgen ervoor dat je niet opnieuw aan de app moet werken van zodra de ontwikkeling ervan gestart is. Met tools zoals Figma kan je het gedrag reproduceren dat heel dicht in de buurt komt van een echte app, zodat je alle user journeys direct op een smartphone en grotere schermen kunt analyseren.

Inclusief en verantwoordelijk zijn  

Accessibiliteit is de sleutel tot succes: de principes van toegankelijke UX moeten de basis vormen van het ontwerp van je app. 15% van de wereldbevolking leeft met een beperking en veel mensen zijn situationeel beperkt (fietsen, autorijden, lopen, verblinding, volle handen, etc.) Ook al lijkt het in eerste instantie niet nodig om rekening te houden met tijdelijke en kunstmatige beperkingen, is het toch een groot voordeel. De allereerste iPhone heeft miljoenen mensen hun levens veranderd en de Android- en iOS-platforms zijn nu in staat om de interactie voor alle vormen van beperkingen te vergemakkelijken, maar er zijn nog steeds een aantal ontwerp- en programmeerprincipes die gerespecteerd moeten worden: 
  • Typografie
  • Contrast
  • Hiërarchie van informatie
  • Formulering (toegankelijke en aangepaste teksten) 
  • Gebruik van alternatieven voor afbeeldingen
Bij het negeren van deze principes sluit je een deel van de gebruikers van in het begin al uit.

Je app tot leven brengen 

In en buiten de app stores is het belangrijk om bepaalde regels te volgen, net als op een website. Ken de geheimen van SEO (zoekmachine optimalisatie) in de stores en beheers de algoritmen van zoekadvertenties. Er zijn veel subtiliteiten tussen de verschillende platformen.

Er is een trend van gamification in apps, dit betekent gebruikers actief houden, belonen en loyaliteit opbouwen via mini-kansspelen en prijstrekkingen bij speciale gelegenheden zoals verjaardagen (van het merk, de gebruiker of de komst van de gebruiker bij het merk, enz.) In deze trend is de doelstelling niet om degenen te belonen die het meeste consumeren, maar degenen die het beste consumeren!

Kom naar Good Morning Mobile op 5 oktober in Brussel

Om het succes van jouw app een stap verder te brengen, mag je het evenement "Good Morning Mobile" georganiseerd door neopixl, het gespecialiseerde mobiele bureau, op 5 oktober niet missen. Dit evenement in de ochtend gewijd aan mobiele applicaties, is de eerste bijeenkomst van de mobiele community in Brussel! We onthullen de 10 sleutels tot het verhogen van de goedkeuring van je app, alsook welke mobiele trends van 2024 je kunt toepassen. Laat je inspireren door de gesprekken met leiders in mobile apps en ontdek hoe de MIVB en Visa het beste uit hun apps halen.

Wacht niet, schrijf je nu in om deel te nemen aan Good Morning Mobile!
 
Back to top button
Close
Close