Onderzoek van blended agency iO brengt kansen voor lokale groei in kaart

Banken, supermarkten en car dealers scoren ondermaats op zichtbaarheid in zoekmachines.

post-image-3

Meer dan 50% van de Nederlandse en Belgische organisaties in de bank- en retailsector optimaliseert zijn lokale SEO niet of nauwelijks. Dit blijkt uit het recente onderzoek van blended agency iO. Daardoor missen bedrijven kansen om hun klantervaringen te verbeteren en laten ze zakelijke opportuniteiten en groei liggen.   

In 2020 onderzocht blended agency iO hoe retailketens in Nederland hun online zichtbaarheid regionaal verbeterden via Local Search Engine Optimisation (SEO). De resultaten van het benchmarkrapport waren teleurstellend: maar liefst 75% van de bedrijven bleek niet geoptimaliseerd te zijn voor lokale zoekintenties van consumenten. Dat betekent dat deze bedrijven de kans hebben gemist om via lokaal zoekverkeer mensen naar hun digitale en fysieke touchpoints te leiden, terwijl twee derde van de consumenten juist mobiel surft. 

Lokale zichtbaarheid: 50% scoort ondermaats 

Meer dan drie jaar later brengt iO in samenwerking met SEO Data Partner Flipstream de lokale SEO-strategie van retailsectoren opnieuw in kaart en ditmaal breder. Niet minder dan 14 sectoren in 36 steden neemt iO onder de loep: in totaal bijna 100.000 bedrijfslocaties, verdeeld over Nederland en België. Ook vandaag stemmen de resultaten van iO’s benchmarkrapport tot nadenken. Want al liggen de scores vandaag gemiddeld hoger dan in 2020, nog steeds is meer dan 50% van de onderzochte bedrijven niet of nauwelijks voor lokale zoekopdrachten geoptimaliseerd.    

Banken, supermarkten en car dealers: grote groeikansen 

Niet alle bedrijfslocaties uit het rapport krijgen een onvoldoende: met een gemiddelde optimalisatiescore van 53% zijn Nederlandse bedrijven de betere leerling in de klas, al zijn de verschillen tussen de landen klein. Van de veertien onderzochte branches scoren de telecom- en elektronicasector het best met respectievelijk 57% en 59%. 

Supermarkten, autogarages en carwashbedrijven duiken onder de helft met hun lokale optimalisatiescore, banken scoren zelfs maar een magere 30%. Voor deze Nederlandse en Belgische bank- en retailsector valt er duidelijk nog veel te winnen via local SEO: niet alleen om hun lokale (be-)zoekverkeer te verhogen, maar ook hun sales. Want wie naar een product of dienst in de buurt zoekt, is vaak van plan om een aankoop te doen.    

Banken presteren als branche veruit het slechtst. Door in te zetten op local SEO genereren ze zakelijke groei én bieden ze de consumenten die winkels of services in de buurt zoeken een betere klantbeleving.” 
Clarissa Filius, Team Lead SEO, iO.

iO’s Local SEO-benchmark: vooruitgang boeken 

En dan is er nog een reden waarom bedrijven best meer aandacht geven aan hun lokale SEO: de verschuiving in het zoeklandschap. Mensen zoeken hoe langer hoe meer via social media en apps. En maar liefst 77% van de smartphonegebruikers gebruikt regelmatig een navigatieapp. De kans dat iemand via Google Maps een bedrijf of dienst zoekt, is dus groot. Daarnaast is er de opkomst van artificiële intelligentie. Met behulp van AI kunnen de zoekmachines van Google en Bing binnenkort grote hoeveelheden data uit meerdere bronnen combineren. Bedrijven moeten die zoekmachines daarom met juiste, relevante en up-to-date informatie voeden, bijvoorbeeld door hun Google Business-profiel te optimaliseren, Google Posts te plaatsen en zich op meer dan één categorie te profileren.   

Geen enkele organisatie kan het zich veroorloven om achterop te hinken in het nieuwe en lokale zoeklandschap. Met een merkconsequente local SEO-strategie kunnen ze wel weer snel voorsprong halen”, zegt Clarissa Filius, Team Lead SEO, iO.

 

Back to top button
Close
Close