SEO + SEA: synergie of kannibalisme

In de verschillende kronieken gewijd aan internet referencing (Search Engine Marketing of SEM) tracht ik duidelijk te maken hoe ingewikkeld en tegelijkertijd efficiënt deze marketing discipline is. Dit is opnieuw een voorbeeld daarvan... Waar de SEM zich hoofdzakelijk vertakt in twee benaderingen, de Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA), roept deze dualiteit verschillende vragen op. Elke marketeer wil immers weten welke van zijn methodes het beste werkt, en of zij onafhankelijk van elkaar kunnen bestaan. Tijd dus om de heersende opvattingen en de realiteit op een rijtje te zetten.

post-image-3

Twee gangbare overtuigingen komen telkens weer, maar toch...

De eerste kan als volgt samengevat worden: "Ik klik nooit op gesponsorde links (SEA). Ik schenk er zelf geen aandacht aan. Ik zie dus niet het nut ervan in om als gesponsorde link vermeld te worden." Nochtans, wanneer u bij die commerciële links voorkomt, betaalt u enkel als een internaut op uw link klikt. Met andere woorden: u neemt geen enkel risico maar vergroot toch uw zichtbaarheid en verkeer. Zonder daarbij te vergeten dat de SEA soms de enige manier is om een efficiënte vermelding te krijgen bij sommige trefwoorden waarvoor veel concurrentie bestaat.

De tweede mythe gaat als volgt: "Ik maak gebruik van SEA zolang ik niet correct scoor in de organische resultaten (SEO) van de zoekmachines. Maar zodra mijn natuurlijke positie daar goed is, verminder of schrap ik zelfs mijn investeringen in SEA campagnes." Waar deze houding op het eerste zicht logisch lijkt, onderstrepen de jongste resultaten van een recente Comscore studie (uitgevoerd in het tweede semester 2006 voor rekening van Yahoo) toch de complementariteit van SEO en SEA.

Uit dit onderzoek komt duidelijk naar voren dat een site die zowel bij de natuurlijke resultaten als bij de commerciële links voorkomt, haar zichtbaarheid verhoogd ziet met 68% op vlak van bezoek en met 66% qua tijd doorgebracht op de site in kwestie. En meer nog, de online aankopen liggen er 244% hoger.

Sommigen  verklaren dit spectaculaire fenomeen door de combinatie van een verhoogde populariteit (gesuggereerd door de aanwezigheid van de link in de natuurlijke resultaten) en een teken van vertrouwen (als resultaat van de gedane investeringen in de gesponsorde links).

Deze resultaten worden tevens bevestigd door de bewezen theorie dat een surfer spontaan verschillende zones van eenzelfde webpagina bekijkt (cfr. de studie Did-it, Enquiro and Eyetools, juni 2005). Door dus in deze twee soorten links voor te komen, of op twee verschillende plaatsen, verhoogt een site merkbaar haar kans om niet alleen gezien maar ook -en vooral- bezocht te worden. Om u enkele cijfers te geven: op 100 bezoekers zal een site die enkel bovenaan de gesponsorde links voorkomt 9 internauten lokken, tegenover 26 voor de site die enkel op de eerste plaatsen in de natuurlijke resultaten verschijnt. Maar wanneer deze site bovenaan de beide delen staat, dan zal zij tot 63 van onze 100 surfers bereiken!

Dit alles om u aan te tonen dat men het juiste evenwicht moet zoeken tussen SEO en SEA investeringen. Om dit te bereiken blijken de Web Analytics weerom een onmisbare tool te zijn.

Michael Vandenhooft, Extenseo (via Inside)

Back to top button
Close
Close