De prijzen van de Belgische domeinnamen

Eind vorige week stuurde eFactornet, een bedrijf dat zich specialiseert in hosting en domeinnaamregistratie, een berichtje over een recente blogposting waarin het grote verschillen aantoont inzake de prijzen van de registratie van Belgische domeinnamen.

post-image-3
eFactornet ondersteunende een en ander met een prijsvergelijkende grafiek waarin het zelf aan de onderkant van de prijzenkaart bengelt en Belgacom de duurste aanbieder van .BE-domeinnamen blijkt te zijn.

eFactornet wijst er op dat in zijn prijzen en in die van de goedkopere ‘registrars’ de meest courante diensten in de prijs zijn inbegrepen.

We vroegen om een reactie van een andere registrar, COMBELL, bij monde van Christophe Van den Bulcke.

Christophe Van den Bulcke: “De kostprijs van een domeinnaam is vooral afhankelijk van welke diensten je ervoor bij/terug krijgt. Voor de consument is het vooral belangrijk dat hij geen extra kosten meer heeft na het vastleggen van zijn domeinnaam. Bij de meeste 'goedkope' registrars is dit echter wel het geval omdat er helemaal geen diensten zijn inbegrepen. Voor een kleine meerkost ten opzichte van de 'goedkopere' registrars heb je bij (andere partijen zoals) COMBELL een all-in-one domeinpakket.  Zo heb je geen extra kosten meer om je domeinnaam effectief te gaan gebruiken.  Hier bovenop krijg je zelfs nog 24/7 support op een gratis nummer. In zo'n all-in-one pakket kan je een pop3 mailbox aanmaken, je kunt ook gebruik maken van de SiteBuilder om zo reeds een kleine website online te plaatsen, het koppelen van uw domeinnaam aan een andere website/hosting is ook inbegrepen, alsook het aanmaken van e-mail forwardings, subdomeinen, mx-records, a-records etc.”

Naast de noodzaak om alle diensten te vergelijken, wijst Van den Bulcke ook op de technische ondersteuning.

Van den Bulcke: “Wat ook niet onbelangrijk is bij 'goedkopere' registrars en waar de consument zich zeker en vast de vraag moet bij stellen: is de registrar in kwestie telefonisch bereikbaar bij vragen of enkel per mail. Is dit op een gratis telefoonnummer of op een duur betalend nummer? Gaat het om een professionele firma of een éénmanszaak? Loopt alles automatisch of dient de persoon achter de schermen nog alles handmatig uit te voeren (wat tijdrovender is)?”.

En dan zijn er natuurlijk ook de commerciële extraatjes. Van den Bulcke besluit: “Bij COMBELL krijgt elke nieuwe klant een waardebon van 50 euro om te adverteren op de zoekmachine Google.  Je krijgt dus méér terug dan je minimale investering”.

Kijken, vergelijken en kiezen: het is niet altijd makkelijk.
 
Je leest alvast de blogpost van eFactornet met de bewuste vergelijkende tabel (zie de illustratie) op deze link.

Back to top button
Close
Close