Internet spelfouten zijn big business: typopiraten kapen bezoekers bij websites weg

U kent het fenomeen wel. U typt een internetadres in de adresbalk van uw browser, en maakt per ongeluk een kleine spel- of tikfout. Dikwijls komt u dan terecht op een website waar u helemaal niet wilt zijn, vol met reclame of zelfs ongewenste inhoud. Het is duidelijk dat de website die u wou bezoeken slachtoffer is geworden van een nieuw internetfenomeen:  typosquatting, dat gebaseerd is op het feit dat mensen zich wel eens vergissen bij het intypen van een webadres. De Typopiraat heeft het op argeloze internetters gemunt en er valt veel geld mee te verdienen.

post-image-3
In veel gevallen gaat het bij zo’n vergissing om een ongelukkig toeval. Zo is de Belgische www.klara.be de website van de klassieke zender van de VRT. Maar op de Nederlandse website klara.nl treft u een seksshop aan. Vaak is er echter meer aan de hand en zijn er zogenaamde typosquatters of typopiraten in het spel. Typopiraten gaan op zoek naar bestaande domeinnamen en registreren daarvan varianten met tikfouten. Op die manier hopen ze dat nietsvermoedende internetgebruikers tikfouten maken bij het intypen van een webadres. Meestal plaatsen ze op hun websites betalende tekstlinks in de hoop dat de bezoekers doorklikken naar andere websites en op die manier krijgen zij leuke inkomsten. De voorbeelden zijn talrijk: gooogle.be verwijst naar een B2B portal, disny.nl staat vol met reclameadvertenties over financiële producten, wwwteletubbies.nl biedt de mogelijkheid om te daten en micro-soft.be verwijst naar een webwinkel om inktpatronen te kopen.

Kinderen de dupe

Het is duidelijk dat alle sectoren een gevaar lopen. Sommige typonames verwijzen zelfs rechtstreeks naar pornowebsites. Iets waar u als bedrijf natuurlijk liever niet mee geassocieerd wordt. Vooral kinderen zijn de dupe van het fenomeen. De typopiraten registreren namen met schrijf- en tikfouten die kinderen regelmatig maken. Kinderen zullen nog sneller dan volwassenen geneigd zijn om door te klikken en zo nietsvermoedend geld in het laatje te brengen. De geringe kosten van domeinregistratie worden door de typopiraat in een mum van tijd terugverdiend.

Tikfouten zijn big business

Het probleem is niet nieuw, maar intussen wel nijpender dan ooit. De World Intellectual Property Organization (WIPO) registreerde vorig jaar bijvoorbeeld een recordaantal klachten van beroemdheden en bedrijven. Websites, die qua naam nauwelijks verschillen van bekende bedrijfs,- overheids en evenementenwebsites, worden massaal geregistreerd en volgestopt met advertenties, nagemaakte goederen of links naar spywareprogramma’s. De praktijken van typopiraten zetten veel bedrijven intussen aan tot juridische stappen. Computerfabrikant DELL klaagde bijvoorbeeld in oktober 2007 een groep domeinkapers aan. Zij registreerden een 1000-tal varianten op de domeinnamen van DELL. Uit het gerechtelijk onderzoek bleek dat de domeinkapers gemiddeld zo’n $ 10.000 per domeinnaam hebben verdiend. De fraudeurs richtten zich overigens niet enkel op DELL.
 
Later bleek dat ze maar liefst 64 miljoen (!) unieke varianten op domeinnamen hadden vastgelegd. Volgens het US District Court in Florida lag de fout ook deels bij Google AdSense, het reclamesysteem van Google, dat dikwijls wordt gebruikt om bezoekers te lokken. Ook de beheerders van een aantal domeinextensies zouden schuld treffen. Zij bieden de mogelijkheid om een domeinnaam voor slechts een aantal dagen te registreren en daarna weer te verwijderen. Deze constructie is opgezet zodat registranten niet hoeven te betalen voor domeinnamen die zij per ongeluk met een tikfout hebben geregistreerd. Om misbruik tegen te gaan zijn er plannen om een kleine vergoeding per registratie te rekenen, wanneer de domeinnaam binnen enkele uren of dagen weer wordt opgezegd.
Situatie in België en Nederland

“Ook .be en .nl domeinnamen blijven niet gespaard van deze malafide praktijken”, zegt Tom de Bast, Business Developer van het hostingbedrijf COMBELL. “Bekend voorbeeld is de Nederlandse versie van de populaire Wikipedia-ecyclopedie, waar typosquatters de domeinnaam ‘nl.wikiepdia.org’ van registreerden, een site boordevol reclame.”

Soms zijn er zelfs bedrijven die de typonamen van hun concurrenten registreren in de hoop op d

Back to top button
Close
Close