Conversie: twee vormen van social media landing pages

In de meeste bedrijven worden voor het verwerven van leads en de conversie van (online) marketingacties nog steeds traditionele “landing pages” gebruikt van één pagina, meestal met een formulier. Die landingspagina’s zijn belangrijk. Ze zijn zelfs een ‘must’, net zoals de juiste technologie om de ‘lead’ nadien op te volgen door het hele conversieproces.

post-image-3

Maar hoe goed je landingspagina ook is en welke lead- en conversietechnologie je ook gebruikt: er zijn nieuwe soorten landingspagina’s…

Neem als voorbeeld de klassieke search engine advertising (SEA) of email marketing campagne. Traditioneel leiden de links van deze acties naar één pagina waar de persoon die er op “landt” een online formulier kan invullen of iets anders kan doen wat door de campagne wordt nagestreefd.

Een goede landingspagina is dan een webpagina die de “toon”, belofte en stijl van de call-to-actie uit de search engine ad of email hyperlink verder zet en realiseert. En natuurlijk bevat hij technologische mogelijkheden om zoveel mogelijk het gedrag en de acties van de bezoeker te “vertalen” in informatie die nuttig is voor het bedrijf en opvolgacties.

Maar die directe en rechtlijnige aanpak van call-to-action naar lead capturing en conversie via een landingspagina is niet meer genoeg. Natuurlijk werkt ze nog maar ze mag aangevuld worden met nieuwe methodes in deze social media tijden.

1. De ‘blogpost’ landing page

Zeker in lead generation en acquisitie “vinden” mensen vandaag je site, blog en dus bedrijf. Via organische zoekresultaten, social bookmarks, links in social netwerken, tweets, etc. Maar ook blogposts (die het meest relevant zijn voor mensen en het meest in tweets etc. verschijnen) zijn cruciaal. Als je via klassieke kanalen zoals Google AdWords trafiek naar blogposts stuurt is dat veel te duur maar de blogpost is wel de ideale landingspagina voor het sociale Web als je andere trafiek- en sharing-technieken gebruikt. Je moet er dan wel relevante content en…links in plaatsen. Het is conversie in de tweede graad maar veel goedkoper en efficiënter.

2. De ‘peer review’ landing page

Veel marketeers richten zich met hun conversiecampagnes nog op productcentrische landing pages. Vaak zijn het ook pagina’s waar mensen relevante info zoals bijvoorbeeld white papers kunnen downloaden. Als die waardevol zijn, is dat goed maar als de informatie te commercieel is niet. Bovendien vertrouwen mensen steeds minder de informatie die ze van bedrijven krijgen. Dus waarom geen peer reviews toelaten op je site over je producten en die vervolgens ook gebruiken als landing pages? Het werkt, vaak zelfs met betere conversion rates dan klassieke campagnes.

Meer (in het Engels) in deze blogpost.

Back to top button
Close
Close